GSP (GSP-55)
(ГСП - Гусеничный самоходный паром)
Pásové samohybné soulodí je určeno pro přepravu těžké bojové techniky přes stojaté nebo tekoucí vodní překážky, sestává ze dvou samohybných polosoulodí (pravého a levého). Každé polosoulodí se skládá z nosiče, pontonu, rampy vozovky, stykového mechanismu a hydraulického systému.
Charakteristika a použitie:
Pásové samohybné súlodie GSP je určené pre prepravu tankov, samohybných diel a iných bremien do hmotnosti 52 t vlastným pohonom pomocou rámp súlodia.
Súlodie a sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie sa skladá z: - nosiča
- pontónu
- rámp
Pásové hnacie mechanizmus mu umožňuje samostatný presun po súši i po vode. V dopravnej polohe je pontón uložený nad nosičom a rampy sú zložené v strednom skosenom vybraní pontónu.
Pravé a ľavé polosúlodie a tiež ich nosiče a pontóny sa nedajú navzájom zameniť, odlišujú sa rozmiestnením uzlov a agregátov.
Rozvinovanie súlodí sa vykonáva iba na vode a to tak, že sa obe polosúlodia najprv spoja lanom, navijakom s ručným pohonom a špeciálnym mechanickým stykovacím zariadením (stykujú sa) a potom sa vyklopia pontóny a rampy (pätné a koncové) pravého a ľavého polosúlodia pomocou hydraulickej sústavy ovládanej z miesta vodičov. Základné operácie, stykovanie, vyklápanie pontónov a rámp, sú mechanizované a vykonáva ich osádka polosúlodí.
Súlodie GSP sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie má tieto hlavné časti:
- trup nosiča
- pontón s rampami
- poháňací mechanizmus
- prevodový mechanizmus
- podvozok
- propulzné zariadenie a kormidlá
- vozovku a rampy
- hydraulický systém
- stykovací mechanizmus
- zariadenie pre ovládanie pohybu na súši a na vode
- elektrickú výstroj
- zariadenie na čerpanie natečenej (stokovej) vody
- špeciálnu výstroj
- záložné diely, náradie a príslušenstvo
Trup nosiča
Trup nosiča slúži k rozmiestneniu agregátov a mechanizmov nosiča polosúlodia a k rozmiestneniu osádky. Zároveň prenáša všetky prevádzkové zaťaženia a zaisťuje plavebné schopnosti polosúlodia. Člení sa na 3 priestory:
- vodičský
- priestor poháňacieho mechanizmu
- zadný priestor nosiča
Základné časti trupu nosiča sú:
- kostra trupu
- dno trupu (s montážnymi otvormi)
- 2 tunely lodných vrtúľ
- 2 nosníky vozovky (predný a zadný)
- obšívka trupu
- krycie panely priestoru poháňacieho mechanizmu
- stykovací mechanizmus (člnok s puzdrom, vodiace puzdro, zatvárací mechanizmus, navijak a náhon zatváracieho mechanizmu a navijaku),
- žalúzie (k regulácii chladiaceho vzduchu na chladiče)
- ochranné sklá (2 predné odklopné a 2 pevné bočné)
- vlnolam
- vetrací otvor s krytom (pre prívod vzduchu vodičovi)
- odnímateľná sedačka vodiča a osádky
Pontón s rampami
Pontón je uzatvoreným celkom z oceľového plechu s výstuhami, jeho objem zabezpečuje potrebný výtlak. Je vyplnený doskami z penového polystyrénu o hustote 40 kg.m3. Je spojený kĺbom s nosičom polosúlodia a v prepravnej polohe je umiestnený nad nosičom v polohe dnom hore. Vnútri pontóna sú hydromotory s potrubím a sacie potrubie obvodu čerpadla stokovej vody, na ktoré sa pripevňuje koncovka ohybnej hadice.
Pontóny ľavého a pravého súlodia sa vzájomne líšia symetrickým rozmiestnením vozoviek, nie sú vzájomne zameniteľné.
Pontón sa skladá z:
- kostry tvorenej nosníkmi vozovky
- 28 rebier rámovej konštrukcie z uholníkov a výstuh kostry
- paluby
- dna
- obšívky
Rampy (na každom pontónu 2 - sú vzájomne spojené oceľovými lankami, ktoré zabezpečujú ich súčasné vyklápanie) slúžia k nakladaniu a vykladaniu bremien. Sú spojené kĺbmi s nosníkmi vozovky pontóna. Rampy sú riešené ako konštrukcia priehradového typu.
Každá rampa je tvorená:
- pätnou rampou
- koncovou rampou
- oceľovými ťahadlami, ktoré spojujú pätnú a koncovú časť
Elektrická výstroj
Elektrická výstroj zabezpečuje prípravu motora na prevádzku (predmazanie, ohriatie pomocou ohrievača), spúšťanie a kontrolu chodu motora, zvukovú a svetelnú signalizáciu, vnútorné a vonkajšie osvetlenie súlodia, napájanie rádiovej stanice a elektrického ovládacieho mechanizmu vyklápania pontónu, rámp a zámkov rámp, činnosť elektrického stierača skiel.
Do elektrickej výstroje patria:
- a.) zdroje elektrického prúdu:
- 2 akumulátory, každý 12 V, 140 Ah sériovo zapojené
- dynamo na jednosmerný prúd 1,5 kW pri 28 V s derivačným budením
- regulačné relé a odrušovacím filtrom
- b.) spotrebiče elektrického prúdu:
- elektrický spúšťač 11 kW 24 V
- elektromotor olejového čerpadla
- elektromotor plniaceho čerpadla PHM
- elektromotor a indukčná cievka ohrievača
- húkačka
- elektrický stierač skiel
- 6 elektromagnetov posúvačových rozvádzačov hydrauliky
- vnútorné, vonkajšie a núdzové osvetlenie
- c.) pomocné prístroje:
- odpojovač akumulátorov
- poistková skrinka s poistkami
- predná prístrojová doska (pred vodičom)
- bočná prístrojová doska s 9 tepelnými (bimetalovými) poistkami, prepínačmi svetiel a hydrauliky, kontrolnou žiarovkou ohrievača motora a voltampermetrom
- vypínače, tlačidlá, prepínače
- d.) kontrolné prístroje:
- tlakomer
- 2 elektrické teplomery (oleja a chladiacej kvapaliny motora)
- voltampérmeter (0 - 30 V a 30 - 0 - 60 A)
- elektrický otáčkomer motora
- e.) elektrická sieť polosúlodia
- elektrické vedenie
- armatúra (priechodky, zásuvky, rozdeľovače a pod.)
Záložné diely, náradie a príslušenstvo
Záložné diely, náradie a príslušenstvo patria do súpravy potrebnej pri technickom ošetrovaní a opravách súlodia, ďalej tiež náradie a príslušenstvo zabezpečuje prevádzku GSP.
Okrem toho sem patrí:
- vyväzovacie prostriedky
- záchranné prostriedky (3 + 2 záchranne vesty)
- kotva
- hasiaci prístroj (2 l, penový)
- plniace elektrické čerpadlo MZA-3 (na PHM, núdzovo tiež na dezaktiváciu a umývanie)
Technicko-taktická data
Celková hmotnost: 34 t
Hmotnost jednoho polosoulodí: 17 t
Maximální břemeno: 52 t
Osádka: 6 mužů (3 muži na jednom polosoulodí)
Motor: 8D6
- 6 válec, naftový, 4 dobý
- výkon: 176 kW
Motor 8D6 je odvodený od tankového motora V6 = 6 valcový, radový, štvortaktný, naftový s priamym vstrekovaním paliva a kvapalinou chladený. Je umiestnený v strednej časti nosiča polosúlodia.
Podvozok sa skladá z:
- pohybového mechanizmu
- závesného mechanizmu
Pohybový mechanizmus slúži na zmenu otáčavého pohybu hnacieho kolesa na priamočiary pohyb polosúlodia. Skladá sa z:
- 2 koľajových pásov
- 2 hnacích kolies
- 14 pojazdových kolies
- 2 napínacích kolies s napínacím mechanizmom pásov
Závesný mechanizmus zabezpečuje plynulú jazdu polosúlodia, pri jazde v teréne tlmí nárazy a otrasy od nerovností. Závesný mechanizmus je torzné (skrutne), nezávislé a skladá sa zo 14 uzlov, ktoré sú každé tvorené:
- držiakom
- vahadlom s pružným obmedzovačom a tlmičom
- torznou (skrutnou) tyčou
Rychlost:
- maximální: 40-45 km/h
- průměrná v terénu: 18 - 27 km/h
- maximální rychlost ve vodě: 6 - 10 km/h
Jízdní dosah: 200 - 350 km
(ГСП - Гусеничный самоходный паром)
Pásové samohybné soulodí je určeno pro přepravu těžké bojové techniky přes stojaté nebo tekoucí vodní překážky, sestává ze dvou samohybných polosoulodí (pravého a levého). Každé polosoulodí se skládá z nosiče, pontonu, rampy vozovky, stykového mechanismu a hydraulického systému.
Charakteristika a použitie:
Pásové samohybné súlodie GSP je určené pre prepravu tankov, samohybných diel a iných bremien do hmotnosti 52 t vlastným pohonom pomocou rámp súlodia.
Súlodie a sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie sa skladá z: - nosiča
- pontónu
- rámp
Pásové hnacie mechanizmus mu umožňuje samostatný presun po súši i po vode. V dopravnej polohe je pontón uložený nad nosičom a rampy sú zložené v strednom skosenom vybraní pontónu.
Pravé a ľavé polosúlodie a tiež ich nosiče a pontóny sa nedajú navzájom zameniť, odlišujú sa rozmiestnením uzlov a agregátov.
Rozvinovanie súlodí sa vykonáva iba na vode a to tak, že sa obe polosúlodia najprv spoja lanom, navijakom s ručným pohonom a špeciálnym mechanickým stykovacím zariadením (stykujú sa) a potom sa vyklopia pontóny a rampy (pätné a koncové) pravého a ľavého polosúlodia pomocou hydraulickej sústavy ovládanej z miesta vodičov. Základné operácie, stykovanie, vyklápanie pontónov a rámp, sú mechanizované a vykonáva ich osádka polosúlodí.
Súlodie GSP sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie má tieto hlavné časti:
- trup nosiča
- pontón s rampami
- poháňací mechanizmus
- prevodový mechanizmus
- podvozok
- propulzné zariadenie a kormidlá
- vozovku a rampy
- hydraulický systém
- stykovací mechanizmus
- zariadenie pre ovládanie pohybu na súši a na vode
- elektrickú výstroj
- zariadenie na čerpanie natečenej (stokovej) vody
- špeciálnu výstroj
- záložné diely, náradie a príslušenstvo
Trup nosiča
Trup nosiča slúži k rozmiestneniu agregátov a mechanizmov nosiča polosúlodia a k rozmiestneniu osádky. Zároveň prenáša všetky prevádzkové zaťaženia a zaisťuje plavebné schopnosti polosúlodia. Člení sa na 3 priestory:
- vodičský
- priestor poháňacieho mechanizmu
- zadný priestor nosiča
Základné časti trupu nosiča sú:
- kostra trupu
- dno trupu (s montážnymi otvormi)
- 2 tunely lodných vrtúľ
- 2 nosníky vozovky (predný a zadný)
- obšívka trupu
- krycie panely priestoru poháňacieho mechanizmu
- stykovací mechanizmus (člnok s puzdrom, vodiace puzdro, zatvárací mechanizmus, navijak a náhon zatváracieho mechanizmu a navijaku),
- žalúzie (k regulácii chladiaceho vzduchu na chladiče)
- ochranné sklá (2 predné odklopné a 2 pevné bočné)
- vlnolam
- vetrací otvor s krytom (pre prívod vzduchu vodičovi)
- odnímateľná sedačka vodiča a osádky
Pontón s rampami
Pontón je uzatvoreným celkom z oceľového plechu s výstuhami, jeho objem zabezpečuje potrebný výtlak. Je vyplnený doskami z penového polystyrénu o hustote 40 kg.m3. Je spojený kĺbom s nosičom polosúlodia a v prepravnej polohe je umiestnený nad nosičom v polohe dnom hore. Vnútri pontóna sú hydromotory s potrubím a sacie potrubie obvodu čerpadla stokovej vody, na ktoré sa pripevňuje koncovka ohybnej hadice.
Pontóny ľavého a pravého súlodia sa vzájomne líšia symetrickým rozmiestnením vozoviek, nie sú vzájomne zameniteľné.
Pontón sa skladá z:
- kostry tvorenej nosníkmi vozovky
- 28 rebier rámovej konštrukcie z uholníkov a výstuh kostry
- paluby
- dna
- obšívky
Rampy (na každom pontónu 2 - sú vzájomne spojené oceľovými lankami, ktoré zabezpečujú ich súčasné vyklápanie) slúžia k nakladaniu a vykladaniu bremien. Sú spojené kĺbmi s nosníkmi vozovky pontóna. Rampy sú riešené ako konštrukcia priehradového typu.
Každá rampa je tvorená:
- pätnou rampou
- koncovou rampou
- oceľovými ťahadlami, ktoré spojujú pätnú a koncovú časť
Elektrická výstroj
Elektrická výstroj zabezpečuje prípravu motora na prevádzku (predmazanie, ohriatie pomocou ohrievača), spúšťanie a kontrolu chodu motora, zvukovú a svetelnú signalizáciu, vnútorné a vonkajšie osvetlenie súlodia, napájanie rádiovej stanice a elektrického ovládacieho mechanizmu vyklápania pontónu, rámp a zámkov rámp, činnosť elektrického stierača skiel.
Do elektrickej výstroje patria:
- a.) zdroje elektrického prúdu:
- 2 akumulátory, každý 12 V, 140 Ah sériovo zapojené
- dynamo na jednosmerný prúd 1,5 kW pri 28 V s derivačným budením
- regulačné relé a odrušovacím filtrom
- b.) spotrebiče elektrického prúdu:
- elektrický spúšťač 11 kW 24 V
- elektromotor olejového čerpadla
- elektromotor plniaceho čerpadla PHM
- elektromotor a indukčná cievka ohrievača
- húkačka
- elektrický stierač skiel
- 6 elektromagnetov posúvačových rozvádzačov hydrauliky
- vnútorné, vonkajšie a núdzové osvetlenie
- c.) pomocné prístroje:
- odpojovač akumulátorov
- poistková skrinka s poistkami
- predná prístrojová doska (pred vodičom)
- bočná prístrojová doska s 9 tepelnými (bimetalovými) poistkami, prepínačmi svetiel a hydrauliky, kontrolnou žiarovkou ohrievača motora a voltampermetrom
- vypínače, tlačidlá, prepínače
- d.) kontrolné prístroje:
- tlakomer
- 2 elektrické teplomery (oleja a chladiacej kvapaliny motora)
- voltampérmeter (0 - 30 V a 30 - 0 - 60 A)
- elektrický otáčkomer motora
- e.) elektrická sieť polosúlodia
- elektrické vedenie
- armatúra (priechodky, zásuvky, rozdeľovače a pod.)
Záložné diely, náradie a príslušenstvo
Záložné diely, náradie a príslušenstvo patria do súpravy potrebnej pri technickom ošetrovaní a opravách súlodia, ďalej tiež náradie a príslušenstvo zabezpečuje prevádzku GSP.
Okrem toho sem patrí:
- vyväzovacie prostriedky
- záchranné prostriedky (3 + 2 záchranne vesty)
- kotva
- hasiaci prístroj (2 l, penový)
- plniace elektrické čerpadlo MZA-3 (na PHM, núdzovo tiež na dezaktiváciu a umývanie)
Technicko-taktická data
Celková hmotnost: 34 t
Hmotnost jednoho polosoulodí: 17 t
Maximální břemeno: 52 t
Osádka: 6 mužů (3 muži na jednom polosoulodí)
Motor: 8D6
- 6 válec, naftový, 4 dobý
- výkon: 176 kW
Motor 8D6 je odvodený od tankového motora V6 = 6 valcový, radový, štvortaktný, naftový s priamym vstrekovaním paliva a kvapalinou chladený. Je umiestnený v strednej časti nosiča polosúlodia.
Podvozok sa skladá z:
- pohybového mechanizmu
- závesného mechanizmu
Pohybový mechanizmus slúži na zmenu otáčavého pohybu hnacieho kolesa na priamočiary pohyb polosúlodia. Skladá sa z:
- 2 koľajových pásov
- 2 hnacích kolies
- 14 pojazdových kolies
- 2 napínacích kolies s napínacím mechanizmom pásov
Závesný mechanizmus zabezpečuje plynulú jazdu polosúlodia, pri jazde v teréne tlmí nárazy a otrasy od nerovností. Závesný mechanizmus je torzné (skrutne), nezávislé a skladá sa zo 14 uzlov, ktoré sú každé tvorené:
- držiakom
- vahadlom s pružným obmedzovačom a tlmičom
- torznou (skrutnou) tyčou
Rychlost:
- maximální: 40-45 km/h
- průměrná v terénu: 18 - 27 km/h
- maximální rychlost ve vodě: 6 - 10 km/h
Jízdní dosah: 200 - 350 km
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |