URL : https://www.valka.cz/2-letka-armadni-Pruzkumne-skupiny-10-1938-1943-t181505#535474
Verze : 7
2.(H)/Aufkl.Gr. 10 "Tannenberg"
(Unit Code: T1+)
Formování letky (listopad 1938 - srpen 1939) Letka byla zformována 01.11.1938 v Neuhausenu z 2.(H)/11) a byla vyzbrojena letouny Heinkel He 46. Během jara a léta 1939 byla přezbrojena na letouny Henschel Hs 126.
Invaze do Polska a severní Německo (září 1939 - březen 1940) Před invazí do Polska se z Neuhausenu se přesunula do Ganshorn ve Východním Prusku s 12 letouny Hs 126, aby podporovala operace 3. Armee z oblasti Graudenz-Mlawa východně a jižně směrem do oblasti Bialystok - Brest-Litovsk. Poté se pravděpodobně vrátila do Neuhausenu k závěru kampaně na konci září 1939. Důkazy nasvědčují tomu, že byla podřízena Luftflotte 2 v severozápadním Německu na konci roku 1939 nebo na začátku roku 1940. Havárie Hs 126 byly zaznamenány u Fassbergu dne 10.01.1940 a v Travemünde dne 22.03.1940.
Okupace Dánska a Norska (duben 1940 - leden 1941) V dubnu 1940 byla přidělen k X. Fliegerkorps na podporu pozemních operací XXI. Armeekorps v Norsku. Při přesunu na sever přes Aalborg došlo 20.04.1940 během letu ke kolizi dvou Hs 126 a následné havárii, při které zahynuly obě posádky. Po příletu do Oslo-Fornebu 21.04.1940 byly 4 letouny Hs 126 poškozeny na zemi během nočního náletu RAF z 22.04.1940 na 23.04.1940. Během dalšího nočního náletu z 01.05.1940 na 02.05.1940 byl na zemi zničen jeden letoun Hs 126. Další Hs 126 B-1 byl ztracen v důsledku protiletadlové palby britských jednotek nedaleko Mo ve středním Norsku, pilot a pozorovatel byli zajati. Letka 28.05.1940 opustila Trondheim-Vaernes a přesunula se do Německa, přesuny po tomto datu však nejsou známy. Jeden ze zdrojů uvádí, že se letka přesunula do Belgie, pravděpodobně na konci května na podporu 18. Armee a pak pokračovala do severní Francie. Tato informace však nemůže být potvrzena a jeví se jako pochybná. Dne 30.08.1940 bázovala letka na pobřeží Lamanšského kanálu v podřízenosti Koluft 9 na podporu VIII. Armeekorps pro plánovanou invazi do Anglie. V listopadu 1940 byla zpět v Německu. Dne 17.12.1940 došlo ke smrtelné nehodě letounu u Eschweiler v severozápadním Německu, což naznačuje přítomnost letky na některém z letišť v této oblasti.
Balkánská kampaň (únor 1941 - květen 1941) V polovině února 1941 byla letka převelena do Craiova v Rumunsku do podřízenosti VIII. Fliegerkorps, 05.04.1941 se přesunula do Bulharska, aby od 06.04.1941 podporovala pozemní operace 12. Armee v Jugoslávii a v Řecku. K první ztrátě došlo dne 14.04.1941 v Katerine jihovýchodně od Soluně, když Hs 126 byl sestřelen letounem Hawker Hurricane od RAF a byl zraněn pozorovatel Oblt. Hans Wiedemann. Následovala dne 21.04.1945 ztráta Hs 126 (T1+KK), který byl sestřelen protiletadlovou palbou v oblasti Thermopyl. Dne 11.05.1941 byla letka dislokována v Larissa ve středním Řecku.
Jižní Rusko (červen 1941 - červen 1942) V červnu 1941 byla letka převelena z Řecka do oblasti Zamość v jihovýchodním Polsku a podřízena Koluft 6 pro útok na Sovětský svaz, který byl zahájen dne 22.06.1941. Dne 19.06.1941 došlo k podivné události, kdy 3 letouny Fi 156 (T1+NK, T1+OK, T1+PK) patřící do stavu letky byly hlášeny jako ztracené během transportních letů východně od Gleiwitz ve Slezsku. V polovině září po postupu přes Žytomyr podporovala operace 6. Armee v oblasti Boryspil a pak v oblasti Belgorod od prosince 1941 do března 1942. V té době byla dislokována v Charkow I stále v podřízenosti Koluft 6. Ke dni 01.03.1942 bylo hlášeno ve stavu letky 6 letounů Hs 126 B-1. Dne 10.04.1942 se letka přesunula do Charkow-Woitschenko pro přeškolení na letouny Focke-Wulf Fw 189. Během prvního roku operací v Rusku nebyly hlášeny žádné ztráty, ale je velmi těžké uvěřit tomu, že k nim nedošlo.
Severní Kavkaz (červenec 1942 - prosinec 1942) Po dokončení přeškolovacího výcviku na 8 letounů Fw 189A koncem června 1942, byla letka podřízena NAGr. 9 na podporu 17. Armee při ofenzívě na severní Kavkaz. První zaznamenaná ztráta letky v Rusku se stala dne 18.07.1942 u Artemowsk v důsledku havárie Fw 189, tříčlenná posádka zahynula. K první ztrátě v boji došlo 05.09.1942, když Fw 189 byl sestřelen pozemní palbou u Borisovky, Hptm. Rolf Kober a jeho posádka byli raněni. Letka byla dislokována v Krasnodaru v listopadu 1942, v prosinci 1942 bylo nařízeno, aby se přesunala na sever do Millerovo na podporu bojů západně od Stalingradu. Následně byla převedena do podřízenosti NAGr. 12.
Jižní Rusko (prosinec 1942 - duben 1943) Tváří v tvář silným sovětským vojskům postupujícím západně od Stalingradu se letka byla nucena evakuovat letište v Rovenki k 31.12.1942 a pak letiště v oblasti Gorlovka-Stalino v lednu a únoru 1943. Dne 13.02.1943 Fw 189 (VX+NB) s Oblt. Hans Kraft a posádkou nevrátil z mise u Voroschilovgrad. Když byla fronta v Doněcké pánvi víceméně stabilizována, byla letka převelena do Jesau ve výchdoním Prusku, kde dne 22.02.1943 začala konverze na Messerschmitt Bf 109G, ale přesto několik Fw 189 s posádkami zůstalo v jižním Rusku. Tam byl jeden Fw 189 protiletadlovou palbou sestřelen u Voroschilovgrad. Ke dni 01.03.1943 měla letka k dispozici 8 letounů Fw 189A. V 01.04.1943 byla letka přejmenován 2./NAGr. 12.
Zdroje: Tessin, G.: Verbände und Truppen der Deutschen Wehrmacht und Waffen-SS 1939-1945. Teil 14: Die Luftstreitkräfte forum.axishistory.com
URL : https://www.valka.cz/2-letka-armadni-Pruzkumne-skupiny-10-1938-1943-t181505#560429
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.