CZK - Tatra T-III

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - Tatra T-III

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tatra T-III Tatra T-III
    Originální název:
    Original Name:
    Tatra T-III
    Kategorie:
    Category:
    těžký tank heavy tank
    Výrobce:
    Producer:
    Tatra, Kopřivnice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2


    T-III/I 13.640
    T-III/II 13.641
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    09.10.1936
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    16400 kg 36156 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    5850 1) / 5830 2) mm 19ft 2,31in 1) / 19ft 1,53in 2)
    Délka korby:
    Hull Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2560 1) / 2590 2) mm 8ft 4,79in 1) / 8ft 5,96in 2)
    Celková výška:
    Overall Height:
    2420 1) / 2820 2) mm 7ft 11,28in 1) / 9ft 3,01in 2)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    400 mm 1ft 3,75in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    350 T-III/I / 370 T-III/II mm 1ft 1,77in T-III/I / 1ft 2,57in T-III/II
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0,785 MPa 113.85 psi
    Pancéřování:
    Armour:
    16-32 mm 0.63 - 1.26 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Tatra T-78 (vodou chladený zážihový 11-valec objemu 18030 cm3 Tatra T-78 (V11, water cooled, gasoline, 18030 ccm)
    Výkon:
    Power:
    205,9 kW při 2000 ot/min 276.1 bhp at 2000 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    8+4xR 8+4xR
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    35 km/h 21.7 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    100 km 62.1 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    40 ° 89 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    1 m 39,4in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1 m 39,4in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    Škoda A9a ráže 47mm (96 1) / 80 2) nábojov) Škoda A9a cal. 47mm (96 1) / 80 2) rounds)
    Vedlejší:
    Secondary:
    2x guľomet ZB-53 ráže 7,92mm (3300 nábojov) 2x machine gun ZB-53 cal. 7,92mm (3300 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    1) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2


    2) Jirka Tintěra via
    VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
    VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
    R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
    R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
    V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
    K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#462357Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Neúspěšné tanky
    Původně zahájila kopřivnická firma Ringhoffer-Tatra konstrukční práce na vývoji dvou kusů Kombinovaného útočného vozu (KÚV), dle objednávky MNO čj. 153 Taj.-V/3. odděl. 1932, s podmínkou, že otočnou věž a zbraně vyvine a dodá plzeňská Škodovka. Podmínkou objednávky byl i termín dodávky těchto dvou podvozků ke dni 30. září 1933. Pojem kombinovaný byl v tomto případě určen pro kolopásovou variantu podvozku, který se mohl pohybovat buď po kolech, nebo po pásech. Jednalo se o módně technicko-taktickou úvahu o možnosti urychleného přesunu na kolech na větší vzdálenosti a o použití pásového podvozku pro jízdu v terénu. Díky přetrvávajícím potížím s technickým řešením KÚV, dochází samo MNO k změně názoru a pod čj. 607 Taj.-III-1934 požaduje 16. dubna 1934 dodání dvou kusů čistě pásových podvozků tanku T-III. Zároveň změnilo i své požadavky na pancéřování tanku. Změna zadání vycházela z nové představy o rozdělení úloh útočných vozidel na bojišti. Tatrovácká konstrukce měla odpovídat III. stupni kategorizace československé útočné vozby. Do této jakostní třídy byly zařazeny tanky určené k boji s tanky a k proražení polních předem připravených obranných postavení. V interních dokumentech firmy figuruje toto vozidlo pod označením Tatra typ 78 (typ 78, T-78) a v obchodní korespondenci s československou vojenskou správou (VS) je zase použito označení T-III. V březnu 1936 bylo dokončeno sestavení prototypů s výrobními čísly 20584 a 20585. Jízdní zkoušky z 27. března odhalily nedostatky, které komise složená ze zástupců továrny a Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ) navrhla odstranit. Komise vyslaná VTLÚ 27. června téhož roku, zjistila stupeň rozpracování obou prototypů a zároveň s konečnou platností rozhodla o rozmístění vnitřního zařízení. Prototypy jsou dokončeny k 9. říjnu 1936 a po technické prohlídce je vystaven soupis závad, které je nutno odstranit. Zástupce továrny inž. Uebelacker žádal o prodloužení termínu k dohotovení obou vozidel do 15. prosince 1936. Z plzeňské Škodovky dorazila jedna kompletní tanková věž, jež byla konstruována jako jednotná pro všechny vyvíjené tanky řady III.


    Jízdní a technické zkoušky, pod vedením škpt. pěch. Karla Dvořáka, byly zahájeny až 22. února 1937 a do 25. března najezdil prototyp bez věže 363 km a prototyp s věží najezdil do 11. března 460 km. Oba stroje trpěly četnými poruchami. Po opravách měly zkoušky pokračovat až do 15. června, ale i po tomto datu je v listopadu provedena další zkušební jízda. VTLÚ vytkla Tatrovce pět základních nedostatků a požaduje jejich odstranění. Zkušební jízdy pod dohledem VS pokračují i roce následujícím. Jsou často přerušovány a vzniklé potíže odstraňovány, přesto oba prototypy trpěly trvalými nedostatky v chlazení, přílišným namáhání mechanizmů náhonů a obrovskou spotřebou paliva a oleje.


    K 31. květnu 1937 oznamuje škpt. Dvořák III. odboru VTLÚ, že s prototypem, který má přiděleno vojenské evidenční číslo 13.640, je od začátku zkoušek najeto 1 030 km a s číslem 13.641 je dosaženo 1 273 km. Prototypy nikdy neabsolvovaly plnohodnotné vojskové zkoušky.


    Koncem září 1938 jsou oba stroje předány do vyškovského Učiliště útočné vozby (UÚV) a zde byla ponechána jako ukázková vozidla středních tanků až do doby než se rozhodne o jejich likvidaci.


    Výnosem čj. 28049 Taj.-V/3. odděl.-1938 rozhodlo MNO o likvidaci zakázky a odkoupení obou prototypů za částku dosahující hodnoty 1 600 000,- Kčs. Ještě před tímto datem rozhodlo 3. oddělení Hlavního štábu o sešrotování jednoho z prototypů. Zda k tomu došlo ještě před 15. březnem 1939, není známo. Jedno je však jisté - na základě zde publikovaných fotografií - jeden stroj studovali a převzali k zkouškám zástupci Wehrmachtu.


    Tatra 78, označení čsl. VS: T-III
    Rok výroby: 1934
    Provedení vozu: vojenská zakázka
    - 1. prototyp, výrobní číslo: 20584, SPZ: 13.640
    - 2. prototyp, výrobní číslo: 20585, SPZ: 13.641
    - vyrobeno: 2 kusy
    Osádka: 4 osoby
    Druh motoru: zážehový, hvězdicový
    - počet válců: 11
    - vrtání: 120 mm
    - zdvih: 145 mm
    - zdvihový objem: 18030 cm3
    - chlazení: vzduchem
    - otáčky: 2000 obr/min.
    - výkon: 191,2 kW (260 k)
    - rozvod: OHV
    Převodovka:
    - převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
    - stupně redukce: 2
    Rozměry:
    - délka: 5830 mm
    - šířka: 2590 mm
    - výška trupu: 1800 mm
    - výška celková: 2820 mm
    Podvozek:
    - hmotnost podvozku, odhad: 16400 kg
    - poháněné nápravy: 2 zadní
    - rozvor os napínacího a hnacího kola: 5070 mm
    - délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
    - rozchod os pásů: 2080 mm
    - šíře pásů: 1. prototyp 350 mm / 2. prototyp 370 mm
    - měrný tlak: 78,5 kPa (0,8 kg/cm2)
    Výkony:
    - maximální rychlost: 35 km/h
    Překážky:
    - stupeň: 1 m
    - příkop: 2,5 m
    - brod: 1 m
    Pancéřování: 16 až 32 mm
    Výzbroj:
    - 1x 4,7 cm kanon ÚV
    - 2x 7,9 kulomet vz. 37
    Vezené střelivo:
    - pro dělo: 80 kusů
    - pro kulomety: 4000 kusů
    Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku Š-III.


    Podklady:
    VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
    VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
    R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
    R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
    V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
    K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X


    Fotografie ze sbírky Charlese Klimenta (possible-t-iii.jpg)

    Technici Wehrmachtu přejímají po 15. březnu 1939 podvozek prototypu tanku Tatra T-III.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#81727Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tatra T-III


    *zdroj :


    www.ebay.de




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#72679Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dnes nabízela E-bay fotografii pásového podvozku, který jsem, společně s kolegou Radkem Zavadilem, identifikoval jako prototyp tanku Tatra T-III.

    Prototyp T-III. Foto převzato z E-bay.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#172881Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.ebay.com


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#382643Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V pozadí je LT vz.35 -kou ťahaná T-III.



    http://www.modelforum.cz


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#382971Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ebay.com

    Vpravo vidieť prednú časť T-III.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#457222Verze : 0
    MOD
    Avatar
    bilder.bedel2000.de


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#511129Verze : 0
    MOD
    Avatar
    www.ebay.de


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/19490#518779Verze : 0
    MOD