Fokker F.32

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Fokker F.32

General Aviation YC-20

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker F.32 Fokker F.32
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker F.32
    Kategorie:
    Category:
    dopravní letoun passenger aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1929-DD.MM.193R Fokker Aircraft Corp. of America, Hasbrouck Heights, New Jersey
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1929-DD.MM.193R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    7
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    27.09.1929
    Osádka:
    Crew:
    2-3 + 30
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    6441 kg 14200 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    10206 kg 22500 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    11000 kg 24250 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    30.18 m 99ft
    Délka:
    Length:
    21.29 m 69ft 10in
    Výška:
    Height:
    5.08 m 16ft 8in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    123.56 m2 1330 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    4
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney R-1860-1 Hornet o výkonu 391 kW
    2x dvoulistá (vepředu) a 2x třílistá (vzadu) pevná kovová vrtule Hamilton Standard
    Pratt & Whitney R-1860-1 Hornet, power 525 hp
    2x two-bladed (front) and 2x three-bladed (back) Hamilton Standard fixed- pitch metal propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    3650 l 700 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    225.3 km/h v ? m 146 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    193.1 km/h v ? m 122 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    4.3 m/s 850 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4115 m 13500 ft
    Dolet:
    Range:
    1190.9 km 740 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
    Johnson, E. R. American Military Transport Aircraft Since 1925. McFarland & Company, Inc., Jefferson 2013. ISBN 978-0-7864-6269-8.
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    www.nationalmuseum.af.mil
    www.flightglobal.com
    www.flightglobal.com
    www.flightglobal.com
    www.aerofiles.com/_fok.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206061#584652Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tento 32místný dopravní letoun vznikl v roce 1929 jako poslední Fokkerův civilní projekt v USA. V řadě Fokkerových typů v USA by měl nést označení F.12, protože následoval po amfibii F.11A, na žádost dopravce Western Air Express, který zakoupil první dva stroje, ale dostal jméno F.32 naznačující jeho v té době obrovskou kapacitu. Mezi nejzajímavější prvky konstrukce F.32 patřilo použití čtyř motorů, které byly umístěny v tandemovém uspořádání v gondolách pod křídlem, a použití balzy v konstrukci trupu kvůli odhlučnění. Kvůli své velikosti měl F.32 trojitou směrovku, první stroj měl dvojitou. Mohl nést až 30 pasažérů, se sedadly v sedmi řadách po čtyřech sedadlech a dvěma dalšími sedadly pod kokpitem v přídi. Na palubě byly dvě kuchyňky s chladničkou a tekoucí vodou, dvě toalety, a letoun mohl být také nakonfigurován v lůžkové verzi se 16 místy a pětičlennou osádkou. Vůbec poprvé byla sedadla sklopitelná. Umístění motorů bylo zvoleno, protože se od něj očekávalo snížení čelního odporu a tím větší rychlost. Přední motor měl vždy dvoulistou vrtuli, tlačný motor vrtuli třílistou s menším průměrem. Kvůli snížení odporu byla také zkoušena kapotáž podvozku včetně velkých "kalhot".


    K prvnímu vzletu došlo 27. září 1929. Prototyp X124M, létající v barvách WAE a Universal Air Lines, ve skutečnosti u žádné z těchto aerolinek nikdy nesloužil - již 27. 11. 1929, tedy pouhé dva měsíce po svém prvním vzletu, havaroval při předváděcím letu nedaleko Roosevelt Field na Long Islandu. Při vzletu z letiště oba motory na levé straně postupně vysadily, stroj zatočil do strany a narazil do skupiny domů. Osádka stihla utéct právě včas, než byl stroj zničen požárem. Následkem toho Universal zrušil svojí objednávku na pět strojů. Dva stroje společnosti Western Air Expres, které nastoupily do služby v roce 1930 na jejich lince ze San Francisca do Los Angeles, byly nakonec jedinými, které se nasazení dočkaly - kvůli vysoké ceně (110 000 dolarů!), provozním nákladům v době ekonomické krize i technickým problémům chyběli zájemci. Bylo postaveno údajně deset, pravděpodobněji ale sedm strojů - prototyp X124M, stroj pro armádní letectvo, tři stroje, které zůstaly v rukou výrobce (NC335/336N, NC342N), a dva stroje pro WAE (NC333N/334N), která zrušila objednávku na další tři a nebyly proto postaveny. Letouny WAE se ale ukázaly být skutečnými dříči, během sedmi měsíců roku 1930 byly oba F.32 ve vzduchu až pět hodin denně, dvakrát denně absolvovaly cestu do Los Angeles a zpět v době, kdy běžný dopravní letoun nalétal dvě hodiny denně. Jeden z nich nakonec v Los Angeles zůstal - po svém vyřazení se z něj stala benzínová pumpa na Wilshire Boulevardu. Poslední stroj, NC342N, byl nakonec dokončen jako luxusní "létající jachta" pro Anthonyho Fokkera, již v roce 1934 ale skončil podobně potupně jako obytný přívěs ve Wheelingu a úplně zničen v roce 1937 při povodni.


    Již bylo zmíněno, že jeden stroj byl postaven pro letectvo. Přejmenovaný Fokker, společnost General Aviation,v roce 1930 pronajala F.32 NC130M USAAC pro porovnávací zkoušky. Pro letectvo to byl největší stroj, jaký testovali od dob Barlingu XNBL-1 v roce 1923. Obdržel označení YC-20, protože ale byl stále majetkem General Aviation, nedostal serial. Zkoušky ukázaly stejný problém, který způsobil i nehodu prototypu - tandemové uspořádání motorů způsobilo, že zadní motor nebyl dostatečně chlazen a také měl malou účinnost vrtule kvůli turbulencím vytvářeným přední vrtulí. Tento problém se nikdy nepodařilo spolehlivě vyřešit, a v kombinaci s tím způsobenými nepříliš zajímavými výkony a vysokou cenou údržby vedl k tomu, že letectvo neprojevilo zájem a vrátilo YC-20 majiteli.


    Navzdory tomu je F.32 dnes považován za letadlo, které předběhlo svou dobu. Letectvo stroje podobné velikosti získalo až za války v podobě C-46 a C-47, které ale ve svých civilních verzích měly nižší kapacitu. Pro Anthonyho Fokkera navíc představoval nejen největší a jediný čtyřmotorový typ, který v USA postavil, ale také jeho poslední typ v USA vůbec, v roce 1931 po rozmíškách s vedením koncernu General Motors, většinovým vlastníkem společnosti, Fokker odešel zpět do Nizozemí. Zde v roce 1934 vytvořil více méně pokračovatele, čtyřmotorový dopravní letoun pro 32 cetujících Fokker F.XXXVI (číslo 36 opět znamenalo počet lidí na palubě). Ten byl ale mnohem moderněji řešen, s motory v křídle, trupem kruhového průřezu, byť se dřevěným křídlem, a byl určen pro trasu Amsterdam-Batávie. I tento typ byl "zabit" vysokými provozními náklady a byl postaven jen jeden.


    Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
    Johnson, E. R. American Military Transport Aircraft Since 1925. McFarland & Company, Inc., Jefferson 2013. ISBN 978-0-7864-6269-8.
    www.dutch-aviation.nl
    www.nationalmuseum.af.mil
    http://www.aerofiles.com/_fok.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206061#584654Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://airwar.ru/enc/cw1/fokf32.html









    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206061#584653Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://airwar.ru/enc/cw1/fokf32.html



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206061#584656Verze : 0
    MOD