Název: Name: | Jakovlev Jak-9K | Yakovlev Yak-9K |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9К | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | attack aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.07.1944 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1943-DD.01.1944 projekt a stavba prototypu DD.04.1944-DD.07.1944 sériová výroba | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 53 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.01.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2291 kg | 5051 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3028 kg | 6676 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,870 m | 29ft 1,2in |
Výška: Height: | 2,860 m | 9ft 4,6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 176,56 kg/m2 | 36.16 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft, driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 460 l | 99 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 564 km/h v 3900 m | 350.5 mph in 12795 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 510 km/h v 2700 m | 316.9 mph in 8858 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,82 m/s | 2523.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,5 min do 5000 m | 6,5 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 598 km | 371.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón NS-45 ráže 45 mm střílející osou vrtule s 29 granáty a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | One fixed forward-firing 1.77 inch NS-45 cannon firing axis of the propeller with 29 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun left above the engine with 200 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | Yak-9K with a 45 mm NS-45 cannon with 29 rounds and a distinctive muzzle brake to deal with the massive recoil. Firing the cannon at speeds below 220 mph caused dramatic loss of control and tossed the pilot back and forth in the cockpit; however, accurate shooting was possible at higher speeds and in 2–3 round bursts. The recoil also caused numerous oil and coolant leaks. The heavy cannon installation degraded performance sufficiently to require fighter escort. Yak-9K saw only limited use due to unreliability of the NS-45. |
Zdroje: Sources: | Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England. http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm http://www.airpages.ru/ru/yak9t.shtml http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm http://www.wio.ru/gal2ac/galr-yak9t.htm http://www.vectorsite.net/avyak1.html http://www.combatavia.info/index1yak9.html archiv autora |