Sopwith Baby

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Sopwith Baby

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Sopwith Baby Sopwith Baby
    Originální název:
    Original Name:
    Sopwith Baby
    Kategorie:
    Category:
    průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1916-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
    DD.MM.1916-DD.MM.191R Blackburn Aeroplane & Motor Co., Ltd., Leeds /
    DD.MM.1917-DD.MM.1918 SA Aeronautica Gio. Ansaldo, Torino /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1916-DD.MM.1918
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~386 (180 dalších postaveno jako Hamble Baby):
    100 Sopwith
    186 Blackburn
    ~100 Ansaldo
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    plováky floats
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    583 kg 1286 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    778 kg 1715 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    7.82 m 25ft 8in
    Délka:
    Length:
    7.01 m 23ft
    Výška:
    Height:
    3.05 m 10ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22.3 m2 240 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Gnome 9B, o výkonu 75 kW nebo
    Clerget 9Z o výkonu 82 kW nebo
    Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo
    Clerget 9B o výkonu 97 kW
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Gnome 9B, power 100 hp, or
    Clerget 9Z, power 110 hp, or
    Le Rhône 9J, power 110 hp, or
    Clerget 9B, power 130 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    114 l 25 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    160.9 km/h v 0 m 100 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    11 min do 1981 m 11 min to 6500 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    2438 m 8000 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný 7,7mm kulomet Lewis na trupu nebo nad horním křídlem

    2x 29kg bomba nebo
    4x 9kg bomba

    10x raketa Le Prieur
    1x fixed .303 Lewis machine gun on fuselage or top plane mounting

    2x 65 lb bomb or
    4x 20 lb bomb

    10x Le Prieur rocket
    Uživatelské státy:
    User States:
















    Poznámka:
    Note:
    Vytrvalost: 2,25 h Endurance: 2.25 hr
    Zdroje:
    Sources:
    Cooklsey, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X.
    Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
    www.mil.no
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#199591Verze : 0
    Avatar
    Sopwith Baby


    popis

    Byl dalším vývojovým stupněm následujícím po modelu Sopwith Schneider. Konstrukce zůstala v podstatě stejná. Jednomístný dvouplošník s kokpitem pod horním křídlem, s křídly se stejným rozpětím a dřevěnou kostrou potaženou plátnem. Podvozek tvořily dva velké hlavní plováky a jeden malý plovák v zadní části letadla. Změnou bylo vybavení letounu devítiválcovým rotačním motorem Clerget o výkou 110 nebo 130 koní, který poháněl dvoulistou dřevěnou vrtuli o průměru 2,6 metru. Dále došlo k úpravě krytu motoru dostal charakteristický tvar obráceného U (podkovy). Klapkami byla vybavena všechna čtyři křídla. Výzbroj tvořil stejně jako u Schneideru kulomet Lewis montovaný do výřezu v horním křídle střílející směrem nahoru a vpřed, u pozdějších modelů byla změněna montáž kulometu - synchronizovaný kulomet Vickers 7,7 mm (0,303 in) nyní střílel směrem vpřed okruhem vrtule. Sopwith Baby mohl nést dvě 65liberní bomby používané při protiponorkvých patrolách.


    Byl nasazen na lehkých křižnícíh, nosičích hydroplánů i na dalších typech lodí (např. HMS Vindex, HMS Engadine, HMS Campania). Uvažovalo se i o využití na ponorkách. Sopwithy Baby byly též rozmístěny na pobřežních leteckých základnách v Anglii. Hlavním úkolem mělo být zastavení Zeppelinů bombardujících Británii. Pro tento úkol se zpočátku používaly Ranken Darts - zápalné šipky konstruované tak, aby prorazily plášť vzducholodi a explodovaly uvnitř plynového vaku. Operovaly rovněž ve středomoří ať už z pozemních základen (Thasos, Otranto, Imbros) nebo z lodí (HMS Ark Royal, HMS Ben-My-Chree). Například v lednu 1918 napadly a bombardovaly letouny z lodi Ark Royal v blízkosti Dardanel turecký křižník Yavuz Sultan Selim (původně SMS Goeben). Použité bomby však byly příliš malé na to, aby způsobily lodi vážnější poškození. Od roku 1916 operovala letadla Sopwith Baby také v Dunquerku.


    Sopwith Baby byl vyráběn nejen v Sopwith Aviation Company, ale i u dalších výrobců - Blackburn Aeroplane Company, Fairey Aviation Company a Parnall and Sons. Docházelo k tomu, že každý výrobce vyráběl letadlo s mírně odlišnou konstrukcí a výbavou. Firma Blackburn Aeroplane Company vyráběla letadla v podstatě stejná jako originál z továrny Sopwith. Společnost Fairey Aviation Company produkovala letadla s obloukovými konci křídel s klapkami, změněnou směrovkou a vylepšenými plováky. Parnall and Sons vyráběl stroje stejné jako Sopwith pouze s křídly s obloukovými konci jako Fairey. Licenčně vyráběla stroje Sopwith Baby rovněž továrna SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně v Itálii.
    Letadla vyráběná společnostmi Fairey a Parnall and Sons bývají označovány pro své konstrukční odlišnosti též jako Hamble Baby.


    Počty vyrobených kusů:
    100 ks - Sopwith Aviation Company
    186 ks - Blackburn Aeroplane Company
    130 ks - Fairey Aviation Company
    50 ks - Parnall and Sons


    Letouny Sopwith Baby používala letectva Kanady, Austrálie (m.j. HMAS Brisbane), USA, Francie (označení Sopwith 130 ch Clerget), Chile, Řecka a Norska.


    Působení Sopwithů Baby v Norsku
    V létě roku 1917 naštívili Velkou Británii důstojníci norského námořního letectva (Marinens Flyvevesen (MF)) H. Riiser-Larsen a F.A. Horgen. Cílem jejich cesty bylo získat moderní letadla pro MF. Jednání proběhla úspěšně a tak v roce 1917 objednalo norské námořní letectvo deset strojů Sopwith Baby.
    První čtyři dorazily ještě v roce 1917, zbylých šest bylo dodáno o rok později. Byly označeny jako F.100 - F.118 (námořnictvo používalo pouze sudá čísla, armádní letectvo pouze lichá) a byly vybaveny motorem o 130 koních. Norské Sopwithy startovaly ze základen v Hortenu, Haugesundu a Kristiansandu.
    V roce 1923 mělo letadlo F.104 spolupracovat na polární expedici, při které chtěl Roald Amundsen přeletět severní pól v letadle Junkers F-13. Expedice se nezdařila a tak letoun uskutečnil pouze několik letů na Špicberkami. V roce 1928 byly Sopwithy Baby číslo F.100 a F.102 na palubě těžkého křižníku KNM Tordenskjold vyslány na Špicberky, aby pomohly najít Amundsena a jeho společníky, kteří zmizeli při hledání vzducholodi Italia Umberta Nobileho. Jak je všeobecně známo, neuspěly.
    V Norsku proběhly i zkoušky s náhradou plováků za klasický podvozek vybavený koly a rovněž se experimentovalo s podvozkem s lyžemi. Všechny testy proběhly úspěšně.
    Poslední Sopwith Baby ukončil svůj provoz v prosinci roku 1931. Celkově tato letadla nalétala v Norsku přes 1 500 hodin. Měla celou řadu havárií, z nichž pouze jedna skončila smrtí pilota, a na konci své životnosti se, díky mnoha opravám a úpravám, už značně lišila od původních strojů.



    [1] COOKSLEY, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X
    [2] http://www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=548
    [3] Ellingsen, Øyvind. Sopwith Babys in Norway
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#199593Verze : 1
    Avatar
    K rozdílům mezi Schneidery a Baby - obvykle uváděné tvrzení o motorech Clerget není úplně pravdivé, protože malé množství (prvních pět a posledních 31 z první stokusové série) Baby dostalo také Gnomy v původní vypouklé kapotě (stroje vyrobené v Itálii pak měly motory Le Rhone). Druhým rozdílem je zaoblená hrana kýlovky, ovšem některé z prvních Baby ji ještě neměly a naopak některé z posledních Scheiderů měly. Hlavní rozdíl tak nakonec představují křídla. Schneidery byly ovládány pomocí kroucení křídel, kdežto všechny Baby měly křídla opatřená křidélky. Vzhledem k tomu, že ale část Schneiderů dostala křidélka dodatečně je možné některé z posledních Schneiderů a prvních Baby odlišit jen podle výrobních čísel. Baby vyrobené u firmy Sopwith měly čísla:
    8118-8217,
    u Blackburnu:
    N300
    N1010-N1039
    N1060-N1069
    N1100-N1129
    N1410-N1449
    N2060-N2134


    zdroj:
    Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
    Bruce, J. M. Sopwith Baby, Windsock Datafile 60. Albatros Productions, Berkhamsted 1996. ISBN 0-948418-79-0.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#398089Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Jeden ze čtyř letounů Baby, které byly dodány do Kanady, zobrazený stroj později sloužil v U.S. Navy pod sériovým číslem A407. Kamufláž standardní - horní a boční plochy tmavá zelená PC 10, spodní plochy lakované plátno, kryt motoru v barvě kovu, plováky v barvě lakované překližky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#397143Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Tento letoun byl postaven u firmy Blackburn Aeroplane And Motor Co. Ltd. v licenci. na první pohled je to patrné ze značky na kýlovce. Letoun operoval v lednu 1918 ze základny RNAS v Killinghome. Stroj je vyzbrojen dvěma kulomety Lewis - jední synchronizovaným, druhým pro střelbu šikmo vzhůru.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#397031Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotka převzata z www.earlyaviator.com. Je na ní dobře vidět tvar krytu motoru, který je jedním z hlavních viditelných rozdílů mezi typy Schneider a Baby.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#199594Verze : 0
    Avatar
    Na tomto obrázku je pěkná ukázka jiného typu ofenzívní výzbroje Sopwithů - neřízené prachové rakety Le Prieur. Vzhledem ke způsobu vypouštění - tyče na úchytech umístěných na mezikřídelních vzpěrách - neměly zrovna velikou přesnost, ale při odpálení salvy či pečlivějším míření byly nepříjemným protivníkem pro pozorovací balony i větší letadla. Stroj na snímku má na jedné straně již několik raket odpálených. Umístění na křídelních vzpěrách poměrně daleko od trupu mělo omezit riziko zapálení vlastního stroje po odpálení rakety.


    Zdroj: avia.russian.ee


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#231696Verze : 0
    Avatar

    Citace - Rad :

    Stroj je vyzbrojen dvěma kulomety Lewis - jední synchronizovaným, druhým pro střelbu šikmo vzhůru.

    Synchronizovaný Lewis ... Zvláštní ...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#398113Verze : 0
    Avatar
    Pro synchronizaci Lewisu se používal mechanický synchronizátor Hazelton (Hazelton device). O tom, že synchronizace byla pomocí zařízení Hazelton mluví monografie Windsock, o mechanickém synchronizátoru obecně víc zdrojů, např. King, Armament of British Aircraft 1909-1939.

    Ostatně stejný stroj je na výřezu z fotky zde, oba Lewisy jasně viditelné.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#398114Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Neobvyklé řešení to bylo, ale zpočátku (než se více osvědčil Vickers) se s ním také experimentovalo, je například známo, že u Verdunu létal na Nieuportu 11 se synchronizovaným Lewisem Jean Navarre.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/42273#398124Verze : 0
    MOD