Fullard, Philip Fletcher

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Fullard, Philip Fletcher

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Fullard Fullard
    Jméno:
    Given Name:
    Philip Fletcher Philip Fletcher
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Philip Fletcher Fullard
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    Hodnost:
    Rank:
    letecký komodor Air Commodore
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    - -
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    27.05.1897 Wimbledon, Surrey /
    27.05.1897 Wimbledon, Surrey /
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    24.04.1984 Broadstairs, Kent
    24.04.1984 Broadstairs, Kent
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    velitel, 14. skupina
    velitel, 3. křídlo
    veitel, 2., 5. peruť
    Commander, No. 14 Group
    Commander, No. 3 Wing
    Commander, No. 2, 5 Squadron
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    stíhací eso (40 vítězství) Fighter Ace (40 Claims)
    Související články:
    Related Articles:
    Zdroje:
    Sources:
    http://rafweb.org/Biographies/Fullard.htm
    www.theaerodrome.com
    http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_F._Fullard
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65924#233641Verze : 0
    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Fullard Fullard
    Jméno:
    Given Name:
    Philip Fletcher Philip Fletcher
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Philip Fletcher Fullard
    Všeobecné vzdělání:
    General Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vojenské vzdělání:
    Military Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Důstojnické hodnosti:
    Officer Ranks:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Průběh vojenské služby:
    Military Career:
    DD.05.1922-27.07.1922 Velitel : 12. peruť RAF
    12.01.1933-01.12.1933 Velitel : 2. peruť RAF
    DD.07.1935-DD.02.1936 Velitel : 5. peruť RAF
    DD.06.1940-19.07.1940 Velitel : 14. skupina RAF
    DD.05.1922-27.07.1922 Commander : No. 12 Squadron RAF
    12.01.1933-01.12.1933 Commander : No. 2 Squadron RAF
    DD.07.1935-DD.02.1936 Commander : No. 5 Squadron RAF
    DD.06.1940-19.07.1940 Commander : No. 14 Group RAF
    Vyznamenání:
    Awards:
    Datum udělení
    Date of Issue
    Stužka
    Ribbon
    Název
    Name
    Poznámka
    Note


    26.09.1917
    Vojenský kříž
    Military Cross
    Military Cross
    -


    26.09.1917
    Vojenský kříž - bar
    Military Cross -bar
    Military Cross - bar
    -


    06.04.1918
    Řád Za vynikající službu
    Distinguished Service Order
    Distinguished Service Order
    -


    03.06.1919
    Letecký kříž
    Air Force Cross
    Air Force Cross
    -


    05.06.1919
    Uveden v rozkazu
    Mentioned in Despatches
    Mentioned in Despatches
    -


    01.01.1941
    Řád Britského Impéria 3. třída (CBE)
    Order of British Empire 3rd Class (CBE)
    Order of British Empire 3rd Class (CBE)
    -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    http://rafweb.org/Biographies/Fullard.htm
    www.theaerodrome.com
    http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_F._Fullard
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65924#569483Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Air Commodore Philip Fletcher Fullard


    Patří k méně známým spojeneckým stíhacím esům 1. světové války. Narodil se 27. června 1897 v Hatfieldu. Navštěvoval školu krále Edwarda VI. ve městě Norwich. Během své školní docházky se aktivně věnoval sportu a byl kapitánem školního fotbalového i hokejového družstva. Později byl náhradníkem ve fotbalovém mužstvu Norwich City.


    Vojenskou službu nastoupil v roce 1915 a byl odvelen k jednotce Royal Irish Fusiliers. Už v této době se na vlastní náklady učil létat. V roce 1916 zažádal o převelení k RFC (Royal Flying Corps) a prodělal výcvik ve School of Aeronautics v Oxfordu a následně ve Flying School v Netheravonu a Central Flying School v Upavonu. Pilotní licenci obdržel v prosinci 1916. Zpočátku sloužil jako letecký instruktor ve škole v Upavonu. V dubnu 1917 byl převelen na frontu do Francie k No.1 Squadron RFC, která operovala z letiště Bailleul.


    Své první vzdušné vítězství si připsal 26. května 1917, když pilotoval svůj Nieuport 23 číslo B1559 a nedaleko Lompret sestřelil německý Albatros D.III. Se stejným letounem získal 28. května i své druhé vítězství u Warneton. Na začátku června létal se strojem Nieuport 17 číslo B1553 a získal s ním 4. června svůj první "double" (dvě vítězství v jednom dni) a 8. června se svým pátým vítězstvím stal britským stíhacím esem. Další dvě vítězství nad letouny Albatros D.V si připsal 14. a 15. června s letounem Nieuport 23 číslo B3486. V průběhu července létal na strojích Nieuport 17 číslo B1666 a Nieuport 17 číslo B3459 a dosáhl dalších osmi vítězství převážně nad letouny Albatros D.V. Na konci července měl tedy na svém kontě již 15 vítězných soubojů a třikrát dosáhl "double". V období mezi 9. a 22. srpnem si připsal dalších 12 vítězství nad nepřátelskými letouny opět převážně nad stroji Albatros D.V a DFW. K těmto vítězstvím patří další dva "double" dosažené 9. a 15. srpna a rovněž Fullardův první "triple" (tři vítězství v jednom dni), který získal 16. srpna. Všechny sestřely připsané v srpnu získal s letounem Nieuport 17 číslo B3459 a celkově měl na svém kontě již 27 vítězství. V měsíci září si na své konto nepřipsal žádný sestřel nepřátelského letounu, protože měl poraněné oční cévy a tato dočasná "slepota" ho vyřadila na měsíc z aktivní služby. Na své předchozí úspěchy navázal opět v říjnu, kdy dosáhl dalších 11 vzdušných vítězství. V tomto období létal na letounu Nieuport 27 číslo B6789. S ním dosáhl svůj druhý "triple", když 17. října sestřelil postupně tři nepřátelské letouny u Quesnoy, Ledgehem a Moorslede. Svůj šestý "double" získal 27. října sestřelením letounů DFW nedaleko Roulers a Becelaere. Na konci října tak činilo jeho skóre 38 sestřelených nepřátelských strojů. V listopadu získal svůj sedmý a poslední "double", když 15. listopadu zničil v průběhu dvou minut dva letouny Albatros D.V v okolí Zandvoorde. Toto vítězství bylo jeho 40. a současně posledním vítězstvím v jeho kariéře stíhacího pilota. O dva dny později 17. listopadu si při přátelském fotbalovém utkání mezi perutěmi vážně zlomil nohu a do služby se vrátil až těsně před koncem války v září 1918.


    Fullard byl zřejmě dítkem štěstěny, když několikrát dokázal uniknout blížící se smrti. Jednou mu nepřátelská střela rozbila brýle přímo na očích (možná souvislost se zraněním očí v září 1917), jindy se mu podařilo i s hořícím strojem přistát za vlastními liniemi. Tři měsíce létal v šestičlenné skupině, která si v tomto období připsala nejvíce sestřelů ze všech spojeneckých jednotek ve Francii a přitom sama neutrpěla žádnou ztrátu.


    Letoun Nieuport 17 číslo B3459, se kterým dosáhl Fullard 16 sestřelů měl na všech plochách standardní stříbrnou (hliníkovou) barvu a označení No.1 Squadron RFC červený nebo černý vertikální pruh na trupu. Mezikřídelní vzpěry byly v barvě dřeva. Později po zavedení osobních označení měl na trupu černé číslo 2.


    Za projevenou odvahu a oddanou službu mu byl v roce 1918 udělen Válečný kžíž (Military Cross - MC), Military Cross (MC) Bar a Řád za vynikající službu (Distinguished Service Order - DSO). Rovněž byl vyznamenán Leteckým křížem (Air Force Cross - AFC). V pozdější době byl vyznamenán komandérským stupněm Řádu Britského impéria (Commander of Order of the British Empire (CBE)). Stal se nejúspěšnějším britským pilotem, který dosáhl svá vítězství na letounech Nieuport. V rozpětí 174 dnů dokázal sestřelit 40 nepřátelských letounů, což za zhruba 7 měsíců aktivní služby znamená průměrně jedno vítězství každý týden.

    Po skončení první světové války zůstal Fullard ve službě u RAF, kde zastával funkci velitele perutě a později i funkci na velitelství stíhacího letectva. Do výslužby odešel po skončení druhé světové války 20. listopadu 1946 v hodnosti Air Commander.


    Po svém odchodu z aktivní vojenské služby pracoval na vedoucích pozicích v několika strojírenských firmách. Konec svého života strávil v hrabství Kent na jihu Anglie. Philip Fletcher Fullard zemřel v noci 24. dubna 1984 ve svých 86 letech v nemocnici v Broadstairs.


    Pozn.
    Jednotlivé prameny se značně rozcházejí v počtu vítězství, kterých Philip F. Fullard dosáhl. Přiklonil jsem se ke zdrojům [1], [2], [3] a [7], které udávají shodně 40 vítězství. Ostatní zdroje udávají 42 [5] a [6] případně 45 [4] vítězství. Na Internetu je možné najít údaje které kolísají v rozmezí 40 až 53 vítězství.
    Odchod do výslužby je také uváděn různě v letech 1945-46.


    Použité prameny:
    [1] www.firstworldwar.com
    [2] www.theaerodrome.com
    [3] en.wikipedia.org
    [4] www.wwiaviation.com
    [5] www.wwi-models.org
    [6] www.nytimes.com
    [7] FRANKS, Norman, Nieuport Aces of World War 1: Osprey Aircraft of the Aces 33, Osprey Publishing, 2000, ISBN 1855329611
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/65924#233640Verze : 0