KV-1

КВ-1
     
Název:
Name:
KV-1 KV-1
Originální název:
Original Name:
КВ-1
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.02.1940-DD.MM.194R Leningradský Kirovův závod, Leningrad /
DD.08.1941-20.08.1942 Čeljabinský Kirovův závod, Čeljabinsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1940-20.08.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2769 ?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
01.10.1939
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
47500 kg 104720 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6950 mm 22 ft 9 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
6750 mm 22 ft 1 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
3320 mm 10 ft 10 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
2710 mm 8 ft 10 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
450 mm 1 ft 5 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
700 mm 2 ft 3 ½ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,077 MPa 11.17 psi
Pancéřování:
Armour:
korba
- čelo - 60-75 mm
- boky, záď - 60 mm
- strop - 30 mm
- dno - 30 mm

věž
- čelo - 75-82 mm
- boky, záď - 75 mm
- strop - 40 mm
Hull
- front - 60-75 mm
- sides, rear - 60 mm
- top - 30 mm
- bottom - 30 mm

Turret
- front - 75-82 mm
- sides, rear - 75 mm
- top - 40 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Sériově: V-2K (vidlicový 60°, vodou chlazený, vznětový dvanáctiválec o objemu 38.880 cm3)

60 ks: M-17T (vidlicový, vodou chlazený, zážehový dvanáctiválec o objemu 46.920 cm3)
Serial production: V-2K (V-60°, water-cooled diesel Twelve volume of 38.880 ccm)

60 examples: M-17T (V-engine, water-cooled, gasoline 12 cyl., 46.920 ccm)
Výkon:
Power:
441 kW při 2000 ot/min 591.4 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
vícekotoučová suchá spojka, mechanická převodovka 5+1, dvoudiskové boční třecí spojky, boční převodovky Multi disc dry clutch, gearbox 5 +1, a two side-friction clutch, gearbox side
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
35 km/h 22 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
16 km/h 10 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
230 km 143 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
170 km 106 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
37 ° 82 %
Boční náklon:
Side Slope:
28 ° 62 %
Překročivost:
Trench Crossing:
3,00 m 118 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,87 m 34 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,50 m 59 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x 76,2 mm, L-11, F-32, F-34, ZIS-5, 90-116 nábojů 1x 76,2 mm, L-11, F-32, F-34, ZIS-5, 90-116 rounds
Vedlejší:
Secondary:
2-3x 7,62 mm DT, až 3 000 nábojů 2-3x 7,62 mm DT, max. 3 000 rounds
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Elektroinstalace - jednovodičová 24 V
Palivové nádrže - 600 l
Electrical - single wire 24 V
Fuel tank - 600 l
Zdroje:
Sources:
Barjatinskij M.: Tjažolij tank KV, Broněkolekcija 6/2006, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2006
Soljankin A.G., Pavlov M.V., Pavlov I.V., Želtov I.G.: Sovetskije tjažolije tanki 1917-1941, Ekspint, Moskva 2004
ru.wikipedia.org
http://otvoyna.ru/
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#535407 Verze : 8
KV-1
(KV = Kliment Vorošilov)


Tank KV-1 byl vyráběn od února 1940 do začátku roku 1943. Poprvé byl nasazen v Zimní válce s Finskem, v době útoku Německa na Sovětský svaz existovalo 636 kusů tohoto tanku. KV-1 byl vyzbrojen kanonem 76.2mm L/30.5, ale pozdější modifikace (KV-1A, KV-1B, KV-1C a KV-1S) používaly kanon 76.2mm L/41. Pozdější verze KV-1E obsahovala přídavné pancéřování. Vzhledem k vyhodnocení z fronty, kde se ukazovalo, že tanky KV jsou pomalé, došlo k modifikaci na verzi KV-1S, lehčí a rychlejší tank, který se objevil na konci roku 1942. V reakci na potřebu zvýšení palebné síly vznikla verze KV-85 s 85mm kanonem. Celkem bylo postaveno 130 kusů tohoto typu. Tanky KV byly nahrazeny tanky IS. Celkem bylo vyrobeno 4775 kusů KV-1, plus 1470 KV-1S. Prototyp KV-1K byl postaven na základě verze 1942 a vybaven 82mm raketami RS-82. V tancích KV-1 bylo použito mnoho typů kanonů 76,2mm : L-11 L/30.5, F-32 L/39, F-34 L/41.5, ZiS-5 L/41.5. Tanky také měly různé radiové vybavení : 71-TK, 71-TK3, TP-2-4, TPU-2, TPU-4-bis, TPU-4R, TPU3bisF a TPU-4.
Stroje získáné Němci byly označeny PzKpfw. 753 (r). Některé stroje byly vybaveny kanonem 75mm KwK L/48.
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#4420 Verze : 2
KV-1E

Označení E je neoficiální a nebylo sovětskou armádou zavedeno. "Ekranirovanyje tanki" byly odpovědí na to že po němeclkém útoku bylo z fronty čím dále více hlášení o tom že němci používají výkoná děla včetně Flak 36/37 raže 88 mm a těm KV-1 není schopen odolávat. Jako nouzové opatření bylo přijato dodatečné opancéřování "ekrany" které bylo na stroje dodáno ve výrobě. Při zkouškách se ale ukázalo že vzrůstem váhy na cca 50 tun se značně ničí přední pojezdová kola a tanky jsou často zastaveny poruchou podvozku. V srpnu roku 1941 bylo tedy od dodatečných pancéřů upuštěno na vyšší rozkaz. Podle fotografií je vysoce pravděpodobné že Ekrany byly aplikovány jen na stroje se starší verzí věže, některé stroje byly doplňkovým pancířem vybaveny jen na věži jiné i na korbě. Není jasné zda k této úpravě přistoupily závody vyrábějící KV (LKZ a ČTZ). Podle toho že všechny tanky s doplňkovým pancířem byly nasazeny na severozápadním frontu a leningradském front se zdá (je to jen dohad) že šlo pouze o závody v oblasti Leningradu. Podle ruských zdrojů šlo o iniciativu závodu č. 371 v Leningradu a Ekrany byly montovány na tam opravované stroje, dalším mohl být (snad) "Leningradskij metaličeskij zavod" v každém případě není doložena výroba v žádném výrobním závodě. První výroba byla údajně odsouhlasena koncem června a první tanky byly doplněny přídavným pancířem v počátku července 1941. Pancíře se původně nemontovaly přímo na hlavní pancíř, na ten byly přivařeny výstupky se závitem a do nich byl pak přídavný pancíř s malým odstupem přišroubovány. Existují ale i fotky přivařených pancířů. tloušťka přídavných pancířů je udávána jako 20 - 35 mm

Zdroj: "KV-1 Mašiny rannych vypuskov", "Vojennyje mašiny", číslo 67, vydané v Kirově v roce 2004 ISBN neudáno
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#186715 Verze : 0
KV-1 "Nemilosrdný"

K sepsání článku mě inspirovala série fotografií v níže uvedených publikacích, snaha o zjištění jestli je v Militarii barevný bokorys dobře (není!!) a v neposlední řadě jedna z nových stavebnic 1:35 Trumpeteru. Budu se tedy snažit stručně popsat historii stroje KV-1 pojmenovaného "Nemilosrdný" ("Беспощадный").


Historie stroje
Z těchto pramenů jsem zjistil, že stroj sjel z výrobní linky v květnu roku 1942 v továrně Čeljabinského traktorového závodu. Tank byl postaven jako nadplánový závazek pracovníků brigády M.Makagona. Zakoupen ze zbírky organizované C.Maršakem, C. Michalkovem a skupinou karikaturistů sovětské propagandy zvané "Kukriniksy". Po náležitém ozdobení "malůvkou" byl 25.5.1942 předán do stavu 12.pluku těžkých tanků, 6.gardové tankové brigády plukovníka M.Skuby z 1. gardové moskevské motostřelecké divize.

Posádku tvořili: velitel tanku - poručík Pavel Chorošilov, řidič - st.řidič.mechanik E.Karapin, nabíječ - ml.řidič-mechanik G.Fillipov, střelec - A.Fatiejev, radista/střelec - A.Jegorov

V roce 1942 posádka dosáhla vítězství, která potvrzovala vhodný výběr názvu stroje. Za oběť jí padlo 12 tanků, 4 samohybky (Marder nebo StuG III?), 7 pancéřových vozů (pravděpod. Sd.250,251..?), 3 děla, 7 moždířů (minometů?), 4 kulomety MG, 10 nákladních aut, 5 motocyklů atd. V roce 1943 se konečné skóre posádky zastavilo na 27 tancích, 30 samohybkách (Stug nebo Sd.10,7,..?), 13 pancéřových samohybkách (Marder nebo Sd.251/10,250...), 10 dělech, 9 moždířích (pp.minometch), 17 kulometech atd. Uvádí se, že tank najel v bojích okolo 700 kilometrů a byl zničen v bitvě u vesnice Aškovo v březnu 1943. V boji byl zásahem do věže KV zabit velitel stroje P.Chorošilov a střelec Fatiejev. Slavný stroj poté odvezli do opravárenských dílen. Tam však nebyl o opravu těžce poškozeného tanku zájem a stroj se takto odstaven dočkal konce války. Na iniciavu jeho tvůrců byl na opravárenském "odložišti" nalezen a přemístěn do Kubinky, kde měl být pravděpodobně instalován jako exponát. Z Kubinky však v roce 1948 absolvoval svoji poslední cestu do moskevského závodu "Srp a Kladivo". Tam byl v témže roce rozřezán a sešrotován.


Zbarvení a označení stroje
Tank byl na všech plochách nastříkán zelenou (asi 4BO). Bílé jméno "Bespoščadnij" (v azbuce) bylo napsáno na čelním pancíři a z obou stran věže. Na dostupných fotografiích není patrné jestli se nacházel i na zadní části věže nebo korby. Pravděpodobně ne a jeho vynechání bych nepovažoval za chybu. Levou část plochy věže zdobila stylizovaná kresba tanku KV střílejícího na postavičku Hitlera. Adolfova hlava je zde provedena jako přesná karikatura. V dolní části věže byla bíle napsaná veršovaná báseň a bíle psaný jmenný seznam osob podílejících se na verších, malbě a vzniku tanku. Později v průběhu roku 1942 posádka doplnila bílé grafické symboly zničených nepřátel. Z dostupných fotografií je možné usoudit, že na pravé straně byl tank i Hitler proveden stejně. Také se zde nacházela básnička (stejná jako na levé straně) a "seznam" osob. Z fotografie je známo označení dvanáct bílých hvězdiček, sedm bílých koleček a devíti trojúhelníků. Barevný bokorys je v Ospreyi (správný i s detaily) a v Militarii č.34 na str.8.(zcela špatně)

Seznam osob na bocích věže tanku "Tank postroen na sredsctva laureatov stalinskoj premii"
Poetov Chudožnikov
P.Guseva Kukriniksy
C.Maršaka M.Kuprjanova
C.Michalkova P.Krilova
N.Tichonovova N.Sokolova


Vycházel jsem z těchto materiálů
1) Concord 7012 Stalins heavy tanks
2) Armada č.5
3) Pelta č.6 KV
4) Militaria č.34 KV
5) Schiffer Stalins gigant KV1-KV2
6) Osprey KV
KV-1 -


KV-1 -


KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#182069 Verze : 0
Konec jednoho KV-čka a Němci se Špaginem.
KV-1 - Foto KV-1

Foto KV-1
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#133664 Verze : 0
KV-1E zanechaná u ruské cesty.
KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#236578 Verze : 0
KV-1 zanechaný ustupujícími vojsky RA na kraji silnice - na věži je nečitelné označení jednotky


Zdroj: www.ebay.de

KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#249055 Verze : 0
Zajímavá detailní fotografie na KV-1 a situace kdy KV-1E zdemoloval německý štábní vůz. Vzadu je zničený T-26.


Zdroj: www.ebay.de

KV-1 -


KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#249239 Verze : 0
Fotografie sovietskeho tanku KV-1.

Zdroj: Vojenská história 2/2006

KV-1 - Nácvik útoku v lesnatom teréne na jar 1942

Nácvik útoku v lesnatom teréne na jar 1942
KV-1 - Zničený tank strelou do podvozku v úseku del. pluku 31 slovenskej armády

Zničený tank strelou do podvozku v úseku del. pluku 31 slovenskej armády
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#318571 Verze : 0
KV-1 od 1. Panzer-Division, Panzer Regiment 1, Syčevka, január 1942.

Zdroj: Riebenstahl, Horst: The 1st Panzer Division, A pictioral History 1935-1945, Schiffer Military History, 1990, ISBN 0-88740-283-6

KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#361441 Verze : 0
Pár fotografií tanků KV-1 ukořistěných německým Wehrmachtem.
KV-1 -


KV-1 -


KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#140540 Verze : 0
http://histomil.com

KV-1 - Zaujímavý nápis - Všetko najlepšie v Novom roku!

Zaujímavý nápis - Všetko najlepšie v Novom roku!
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#536703 Verze : 0
KV-1 model 1941 ("716"), Bovington Tank Museum, 2003 a 2004. Tank byl vyroben v ČTZ v Čeljabinsku. Jedná se o jeden ze dvou KV-1, které byly v roce 1943 darovány západním spojencům Sovětského svazu - USA a Velké Británii. Tento "britský" kus byl zkoušen v British Army’s School of Tank Technology a v roce 1952 byl předán do sbírek Tankového muzea v Bovingtonu. Vozidlo původně mělo celozelený nátěr, který byl posléze přemalován vodou smytelnou bílou barvou a opatřen vlasteneckým nápisem "Za Leningrad! Leningradské ženy frontě!"













URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#2942 Verze : 1
KV-1 model 1941 ("716"), Bovington Tank Museum, 2005.
KV-1 -


KV-1 -


KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#380406 Verze : 0
Exponát: Moskva - Ústřední muzeum ozbrojených sil
Zdroj : vlastní foto
KV-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

KV-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

KV-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

KV-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

KV-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#538470 Verze : 0

Diskuse

O nasazení KV1 v roce 1945 je velice málo informací a lze se domnívat, že jich již moc nejezdilo. Podařilo se mě ale najít fotografii jednoho KV1 z Československa z května 1945. Jde o fotografii pořízenou 10.5.1945 kousek od Litoměřic. Je na ní zachycen stroj bez věže, lze se tedy úspěšně domnívat že jde o vyprošťovací KV1. Jedná se o "kávéčko" se zaobleným zadním pancířem korby, staršími žebrovanými koly. Veze 200lt sud s palivem, viditelné jsou 2 boční nádrže na korbě (podobně jako IS2, i T-34/85!!) a místo věže má kořistní motorku se sajdou! Na vozidle je spousta vlečných lan.
Jednotka je mě zatím neznámá,...
Fotografie bude uvěřejněna v mé připravované knize
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#215528 Verze : 0

Citace - Dolin404 :

O nasazení KV1 v roce 1945 je velice málo informací a lze se domnívat, že jich již moc nejezdilo. Podařilo se mě ale najít fotografii jednoho KV1 z Československa z května 1945. Jde o fotografii pořízenou 10.5.1945 kousek od Litoměřic. Je na ní zachycen stroj bez věže, lze se tedy úspěšně domnívat že jde o vyprošťovací KV1. Jedná se o "kávéčko" se zaobleným zadním pancířem korby, staršími žebrovanými koly. Veze 200lt sud s palivem, viditelné jsou 2 boční nádrže na korbě (podobně jako IS2, i T-34/85!!) a místo věže má kořistní motorku se sajdou! Na vozidle je spousta vlečných lan.
Jednotka je mě zatím neznámá,...
Fotografie bude uvěřejněna v mé připravované knize




Zřejmě se bude jednat o KV-1T - KvT...byly postaveny na bojem vyřazenýc Kv-1s a Kv-85...byl bych rád kdybys te se o to foto podělil Wink



jina první KV byl U-0 bo tak nějak...bylo to v celku podoblé typu z 1942 tedy tvarem věže rozdíl byl v tom že v 42 bvyla věž litá kdeřto u prvníko klimenta byla věž zaoblená, ale plátovná...měla dvě hlavně 76,2, 45...s úpravami byla nasazena ve finsku
URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#222668 Verze : 0
Konštrukcia tanku KV-1
KV-1 -


URL : https://www.valka.cz/KV-1-t524#469323 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více