CZK - vz. 31/37 (122mm kanón)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - vz. 31/37 (122mm kanón)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    vz. 31/371) vz. 31/371)
    Originální název:
    Original Name:
    vz. 31/37
    Kategorie:
    Category:
    ťažký kanón heavy gun
    Výrobce:
    Producer:
    Závody všeobecného strojárstva n.p., Dubnica nad Váhom /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1953-DD.MM.19RR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ?
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.RR.195R
    Obsluha:
    Crew:
    9
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    7250 kg 15984 lb
    Přepravní hmotnost:
    Manoeuvre Weight:
    8050 kg 17747 lb
    Ráže:
    Calibre:
    122 mm 4,8in
    Délka hlavně:
    Barrel Length:
    5650 mm 18ft 6in
    Celková délka:
    Overall Length:
    8725 mm 28ft 7.5in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2345 mm 7ft 8in
    Celková výška:
    Overall Height:
    2270 mm 7ft 5in
    Náměr:
    Elevation:
    -2° - +65 °
    Odměr:
    Traverse:
    ± 29 °
    Přepravní rychlost:
    Manoeuvre Speed:
    60 km/h 37 mph
    Používaná munice:
    Ammo Used:
    OF-471N (53-ОФ-471Н)
    OF-471 (53-ОФ-471)
    OF-472 (53-ОФ-472)
    OF-462 (53-ОФ-462)
    G-471 (53-Г-471)
    Br-471 (53-БР-471)
    Br-471B (53-БР-471Б)
    OCh-471 (53-ОХ-471)
    Ch-462 (53-Х-462)
    OF-471N
    OF-471
    OF-472
    OF-462
    G-471
    Br-471
    Br-471B
    OCh-471
    Ch-462
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální dostřel:
    Maximum Range:
    20400 m -
    22309 yd -
    Rychlost střelby:
    Rate of Fire:
    3-4 ran/min 3-4 rpm
    Úsťová rychlost:
    Muzzle Velocity:
    680 m/s -
    2231 ft/s -
    Uživatelské státy:
    User States:

    ...

    ...
    Poznámka:
    Note:
    1) V ČSĽA boli používané tri varianty 122 m K vz. 31/37 :
    122 mm K vz. 31/37,
    adaptovaný 122 mm K vz. 31/37,
    122 mm K vz. 31/37 R (rekonštruovaný)
    1)In ČSĽA were used three variants 122 m K vz. 31/37 :
    122 mm K vz. 31/37,
    adapted 122 mm K vz. 31/37,
    122 mm K vz. 31/37 R (reconstructed)
    Zdroje:
    Sources:
    Mat del-II-32 152mm kanónová húfnica vz. 37 a 122mm kanón vz. 31/37 - Predpis ČSLA, Praha 1956
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#535000Verze : 0
    MOD
    Avatar
    122 mm kanón vz. 31/37 tvoril výzbroj armádneho delostrelectva a bol určený :
    - k boju s nepriateľským delostrelectvom,
    - k umlčovaniu vzdialených cieľov,
    - k boreniu pevnostiek a mohutných palebných zrubov,
    - k boju s tankami a obrnenými vlakmi,
    - k ničeniu balónov.


    Kanón sa prepravoval za ťažným vozidlom (špeciálnym pásovým ťahačom D-350 MAZUR alebo nákladným vozidlo Tatra 111, Tatra 138). Strelivo a súprava záložných a výstrojných súčiastok, náradia a príslušenstva sa vozila na ťažných vozidlách, časť príslušenstva je pripevnená na lafetových ramenách.


    V ČSĽA boli používané tri varianty 122 m K vz.31/37 :
    - 122 mm K vz.31/37,
    - adaptovaný 122 mm K vz.31/37,
    - 122 mm K vz.31/37 R ( rekonštruovaný).


    Kanón sa skladá z :
    - hlaveň,
    - lafeta,
    - kolesna ( spoločná pre 152 mm KH vz.37 aj pre 122 mm K vz.31/37),
    - hlavňový voz (spoločný pre 152 mm KH vz.37 aj pre 122 mm K vz.31/37 ),


    Hlaveň – boli používané dva typy : hlaveň-monoblok a hlaveň so samonosnou dušou.


    Lafeta sa skladá :
    - kolíska, s brzdovratným zariadením,
    - vrchná lafeta,
    - námerové a odmerové riadidlá ,
    - vyvažovací mechanizmus s ochranými štítmi,
    - spodná lafeta s dvoma lafetovými ramenami s podvozkom,
    - lafetový štít ,
    - mieridlá ( 2 druhy : zameriavač s nezávislou zámernou a zameriavač s polonezávislou zámernou), delový ďalekohľad.


    Kolesna je určená k doprave dela. V pochodovej polohe tvorí kolesna s lafetou štvorkolesový voz a pripojuje sa k ťažnému vozidlu. Kolesá kolesny mali tzv. „plné“ pneumatiky – obruče s hubovitou gumou.
    Hlavňový voz je určený k sťahovaniu hlavne z lafety pri oprave dela. Jeden hlavňový voz pripadal na 12 diel.
    Strelivo


    Používalo sa delené strelivo – strelivo, ktoré sa nabíja na dvakrát ( úplná rana).
    Takéto strelivo sa skladá :
    a) zo strely s trhacou náplňou a zapaľovačom,
    b) z nábojnice s ostrou prachovou náplňou, zápalkovou skrutkou a pomocnými prvkami ( t.j. ostrá nábojka).
    Náboje, jak poznmenáno byly dělené, v náboji byly čtyři nálože (základni, 1,2,3) a zapalovač granátu měl nastavení (tříštivý, trhavý, a zpožděný). Tříštivý proti živé síle,trhavý s nepatrným zpožděním k penetraci zdí a explosi uvnitř objektu, zpožděný ke střelbě odrazem pod nízkým palebným úhlem před zákopy nepřítele - střela měla po odrazu explodovaly nad zákopem. Pri streľbe bolo dovolené používať strelivo československej i sovietskej výroby.


    Hlavné technické údaje :
    Ráž : 121,92 mm
    Počet drážok : 44
    Stúpanie závitov ( dĺžka ) : 25 ráží
    Počiatočná rýchlosť strely : 800 m / s.
    Dostrel : 20400 m
    Rýchlosť streľby : 5 až 6 rán / min.
    Max. námer : + 65°
    Max. depresia : - 2°
    Rozsah odmeru : 58°
    Palná výška : 1509 mm
    Max. prepravná rýchlosť : do 60 km / hod.
    Čas potrebný k zmene z pochodovej polohy dela do bojovej ( alebo opačne ) : 8- 10 minút.


    Rozmery v mm:


    Dĺžka hlavne : 4600
    Dĺžka dela : v pochodovej polohe 8900 / v bojovej polohe 8725
    Šírka : v pochodovej polohe 2345
    Výška : v pochodovej polohe 2270
    Svetlosť : 315
    Koleso : dvojité s obručami plnenými hubovou gumou
    Rozmer : 1250x155
    Šírka kolesa ( dvojitého) : 310


    Delá staršej výroby ( pre rokom 1956) mohli mať aj iné kolesá :
    a) liate koleso s plnou obručou s pružne uloženým nábojom,
    b) liate oceľové koleso bez pryžovej obruče.


    Rozchod kolies : 1900


    Hmotnosť v kg :
    V bojovej polohe : 7400
    V pochodovej polohe : 8260
    Hlaveň so záverom : 2380
    Záver : 61
    Kolesny : 780



    Pozn.: licenčná výroba sovietskeho 122 mm kanónu vz. 1931/37 A-19. Vo výrobe od roku 1953.
    Zdroj : Mat del-II-32 152mm kanónová húfnica vz. 37 a 122mm kanón vz. 31/37 - Predpis ČSLA, Praha 1956

    Kolesna.

    Dvojmontáž.

    Tabuľka s používaným strelivom.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#316215Verze : 3
    Avatar
    122mm kanón vz. 31/37 R (R – rekonštruovaný).
    Riešenie lafety kanónu A 19 aj po úprave na kuželíkové ložiská dovoľovalo najvyššiu pochodovú rýchlosť 60 km/hod. Rekonštrukciou 122mm K vz.31/37 je zvýšenie rýchlosti riešené použitím samonosných obručí SO, ktoré dovoľujú tieto pochodové rýchlosti :
    - cesty I. triedy : max. 80 km/hod.
    - poľné cesty : max. 50 km/hod.
    - v teréne : max. 12 km/hod.
    Obruče typu SO umožňujú aj jazdu bez vzduchu ( pri priestrele apod. ) najvyššou rýchlosťou 50 km/hod. na vzdialenosť 100 km bez poškodenia pneumatík.


    Hlavné technické údaje :
    Rozsah odmeru : 52°


    Rozmery v mm:
    Šírka : v pochodovej polohe 2345
    Výška : v pochodovej polohe 2270
    Svetlosť : 300
    Rozchod kolies : 2023
    Šírka dvojitého kolesa : 579
    Hmotnosť v kg :
    V bojovej polohe : 7320
    V pochodovej polohe : 8120
    Kolesny : 720


    Zdroj : Mat del-II-32 152mm kanónová húfnica vz. 37 a 122mm kanón vz. 31/37 - Predpis ČSLA, Praha 1956
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#316220Verze : 1
    Avatar
    Ještě pár doplnění :
    Hlaveň je plášťové konstrukce s našroubovaným zadkem. Závěr je šroubový. Vyráběn v čs. průmyslu v sovětské licenci a zaveden v čs. armádě v r. 1953 jako 122 K vzor 31/37
    Ráže 121,9 mm
    maximální dostřel 20 400 m
    energie na ústí 8160 kJ
    délka hlavně 5 650 mm
    palná výška 1 473 mm
    rozsah náměru -2 až + 65 °
    délka zákluzu 1 350/ 900 mm
    rozchod kol 1 990 mm
    rozměr kol / průměrná šířka 1 250/310 mm
    světlá výška 315 mm
    hmotnost v palebném postavení 7 250 kg
    hmotnost na pochodu s kolesnou 8 050 kg
    hmotnost kolesny 780 kg
    hmotnost hlavňového vozu 1 312 kg
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#279546Verze : 1
    Avatar
    Několik adminových fotografií z Bahna 2003
    Za povšimnutí stojí jak se v pochodové poloze zkracovala celková délka prostředku posunutím hlavně vzad a jejím upevněním na opěrná ramena, V palebném postavení se posunovala dopředu, aby mohlo normálně fungovat brzdovratné zařízení


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#32361Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Po přemístění hlavně do polohy pro střelbu, pomocí té dlouhé tyče připevněné k závěru (uvnitř byl závit), odpojení kolesny a roztažení opěrných ramen bylo nutné do každého zarazit dva rycí nože (taková lichoběžníková železa...jsou vidět na bocích ramen). Do země šla špatně a ven ještě hůř Confused Akce "Dělo k boji" patřila k oblíbeným "kratochvílím" obsluh, které něco vyvedly Crying or Very sad


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#32362Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Ještě jeden záběr z druhé strany


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#32363Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na úrovni armáda byla vytvořena samostatná dělostřelecká brigáda, která měla čtyři oddíly


    Dva byly vyzbrojené A-19 (36ks)
    Každý oddíl tvořily tři baterie (18ks)
    Každou baterii dvě čety (6ks)
    V každé četě byly tři houfnice s osmičlennou obsluhou
    Obsluhu tvořili:
    -velitel děla
    -miřič
    -střelec
    -nabíječ
    -dva podavači střel
    -dva podavači nábojek
    (používala se dělená munice)


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#37313Verze : 1
    MOD
    Avatar
    A z druhé strany
    Nad kolesnou je vidět táhlo pro přemístění hlavně do palebné polohy (cca 1,5 m dopředu).Po povelu "dělo k boji" na to měla obsluha 35 sekund


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#37317Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Cvičení 332. kanónové dělostřelecké brigády Jičín: A takhle to dopadlo, když obsluha při odpojování kolesny řádně nezajistila hlaveň. Po spuštění zbraně na opěrná ramena sjela hlaveň až na zem a vzhledem k její hmotnosti si obsluha při jejím zvedání dost propotila trička Wink


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#37326Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Cvičení 332. kanónové dělostřelecké brigády Jičín: vz.31/37 (licenční sovětská A-19) v palebném postavení připravená pro přímou střelbu. Za povšimnutí stojí že u bližší zbraně opatřila obsluha zimní kamufláží i pneumatiky kol. Barva (vápno) se nanášela až v palebném postavení proto není na běhounu sjetá. Ti vzadu si to zjednodušili a nechali kola v barvě gumy.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#37337Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Zo zbierok VHM Piešťany (vlastné foto)

    122 mm kanón.

    122 mm kanón vz.31

    Detail hlavne.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#311432Verze : 0
    Avatar
    122 mm kanón vz.31 z výzbroje ČSĽA.


    Zdroj : Vojákův rok NV 1970

    122 mm kanón vz.31 z výzbroje ČSĽA.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/107467#311434Verze : 0