Název: Name: | Kawaniši N1K1-J 11 | Kawanishi N1K1-J Model 11 Shiden |
Originální název: Original Name: | 仮称一号局地戦闘機/紫電一一型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.12.1942-DD.08.1944 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo DD.MM.1943-DD.MM.1945 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Himeji | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1942-DD.08.1945 530 production aircraft at Nauruo | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 998: 530 Nauruo 468 Himeji | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.12.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2897 kg | 6387 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3921 kg | 8644 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4320 kg | 9524 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | 39ft 4,43in |
Délka: Length: | 8,856 m | 29ft 0,66in |
Výška: Height: | 4,058 m | 13ft 3,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,50 m2 | 252.95 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 166,851 kg/m2 | 34.17 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK9H Homare 21, vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 464 kW (1 990 k), 1 342 kW (1 825 k) v h= 1 750 m a 1 195 kW (1 625 k) v h= 6 100 m. Vrtule čtyřlistá VDM P10.39.7 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 300 mm. | Nakajima NK9H Homare 21 eighteen-cylinder air-cooled two-row radial, rated at 1,963 hp for take-off, 1,800 hp at 5,740 ft and 1,603 hp at 20,000 ft, driving a four-blade constant-speed VDM metal propeller of the diameter 10ft 9,9in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 716 l ve vnitřních nádržích a 400 l v přídavné nádrži pod trupem. | 158 UK gallons in internly and 88 UK gallons in a drop tank under fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 583 km/h v 5900 m | 362.3 mph in 19357 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 4000 m | 230 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,83 m/s | 2525.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,87 min do 6000 m | 7,87 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12500 m | 41010 ft |
Dolet: Range: | 1430 km | 888.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2542 km | 1579.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem, po 550 nábojích 4x kanón Type 99 model 2 ráže 20 mm ( dva v křídlech a dva v gondolách), po 100 granátech každý Pumový náklad: 2x 60 kg. | Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in fuselage-mounted, 550 rpg, Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 2 cannons in wing-mounted, 100 rpg and two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 2 cannons in wing gondolas. Bomb load: Two 132 lb bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 仮称一号局地戦闘機/紫電一一型 - Kašō iči-gō kjokuči sentō-ki/ šiden iči iči-gata - Námořní přepadový stíhač pro pozemní základny Šiden (Fialový blesk) model 11 Spojenecké kódové jméno: George Toto byla první a také nejpočetnější, verze letounu N1K1-J. Bojový křest prodělal na Filipínách u 201. Kokutai, která operovala na Cebu ještě americkou invazí na Filipínách. N1K1-J se ukázal jako vynikající stíhač a pokud byl pilotován zkušeným pilotem, dokázal být rovnocenným soupeřem americkým stíhačkám. | 仮称一号局地戦闘機/紫電一一型 - Kashō ichi-gō kyokuchi sentō-ki/ shiden ichi ichi-gata - Navy Land-Based Interceptor, Model 11 "Violet Lightning" Allied Code Name: "George" This was the first, and most numerous, version of the aircraft. the N1K1-J's combat debut came over the Philippines. The 201st Kokutai was moved to Cebu during the period before the American invasion of the Philippines, and soon entered combat. The N1K1-J proved itself to be an excellent aircraft when in the air, and was able to hold its own against the American aircraft it encountered. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Famous Aeroplanes of the World, Kyofu, Shiden, Shidenkai, No. 53 1995/7, Bunin-Do Co., Ltd., Printed in Japan René J. Francillon Ph.D., Profile No. 213, Kawanishi N1K Kyofu / Rex & Shiden / George, Aircraft Profiles, Profile Publications Ltd., Windsor, Berkshire, UK. The Maru Mechanic, No 43. 1983/11, Mitsubishi J2M Raiden & Kawanishi N1K Shiden (Kai). Krzysztof Zalewski, Niezwykła historia fioletowej błyskawicy, Technika Wojskowa, 5/1991, ISBN 0867-5635 http://www.combinedfleet.com/ijna/n1k-j.htm ja.wikipedia.org http://www.airwar.ru/enc/fww2/n1kj.html http://avions.legendaires.free.fr/n1k1.php www.daveswarbirds.com http://www.ijnafpics.com/jbwn1k1.htm - fotografie archiv autora |