Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 241 příspěvků vloženo, 1039 editováno a 283 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Morane-Saulnier L

Morane-Saulnier MoS.3

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Morane-Saulnier Type L Morane-Saulnier Type L
    Originální název:
    Original Name:
    Morane-Saulnier Type L
    Kategorie:
    Category:
    průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay /
    DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
    DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1913-DD.MM.191R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    Morane-Saulnier: stovky / hundreds
    Duks: ~400
    Lebeděv: ~30
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1913
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    384 kg 847 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    654 kg 1442 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11,20 m 36ft 8,93in
    Délka:
    Length:
    6,88 m 22ft 6,87in
    Výška:
    Height:
    3,92 m 12ft 10,33in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,3 m2 196.98 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo
    Le Rhône 9C o výkonu 59 kW
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Gnome 7 Lambda, power 79 hp, or
    Le Rhône 9C, power 79 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    115 km/h v 2000 m 71.5 mph in 6562 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    14 min do 2000 m 14 min to 6562 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4000 m 13123 ft
    Dolet:
    Range:
    450 km 279.6 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss
    1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů


    6x 9kg bomba
    1x fixed .303 Vickers or 8 mm Hotchkiss machine gun
    1x flexible 8 mm Hotchkiss machine gun - some machines only


    6x 20 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:


















    Poznámka:
    Note:
    - těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů)
    - je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0.
    Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07.
    Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
    Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7.
    www.aviafrance.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#407043Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#67389Verze : 0
    Avatar
    .

    První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#403622Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#403624Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#403625Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/18335#403627Verze : 0
    MOD