CZK - Tatra 111

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 715 příspěvků vloženo, 2520 editováno a 1832 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - Tatra 111

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tatra 1111) Tatra 1111)
    Originální název:
    Original Name:
    Tatra 111
    Kategorie:
    Category:
    valník cargo bed truck
    Výrobce:
    Producer:
    Ringhoffer-Tatra a.s., Kopřivnice /
    Tatra, n.p., Kopřivnice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1945-DD.MM.1952
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    33 690 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.DD.RRRR
    Počet míst k sezení:
    Troop Seating Capacity:
    1 + 2
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    6x6
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    8430 kg 18585 lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    10240 kg 22575 lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    18670 kg 41160 lb
    Přípojná hmotnost:
    Gross Trailer Weight:
    22000 kg 48502 lb
    Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
    Gross Combination Weight:
    40670 kg 89662 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    8550 mm 28ft 1in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2500 mm 8ft 2in
    Celková výška:
    Overall Height:
    25702) mm 8ft 5in2)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    270 mm 11in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    4175 mm - 1220 mm 164 ⅜ in - 48in
    Rozchod:
    Track:
    2080 mm - přední náprava
    1800 mm - zadní nápravy
    81 ⅞ in - front axle
    70 ⅞ in - rear axle
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová
    parkovací - mechanická
    service brake - single-circuit pressure-air drum brakes
    parking brake - mechanical
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    napětí elektrické sítě: 12 V
    ukostřený záporný pól
    akumulátor: 12 V / 105 Ah
    dynamo: 12 V / 300 W
    nominal voltage: 12 V
    ground pole: negative
    battery: 12 V / 105 Ah
    dynamo: 12 V / 300 W
    Pneumatiky:
    Tyres:
    10,50 - 20
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Tatra T-111
    - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
    - počet válců: 12
    - vrtání: 110 mm
    - zdvih: 130 mm
    - objem válců: 14 825 cm3
    - maximální výkon: 129 kW při 1800 ot/min
    Tatra T-111
    - air cooled, V-type, four stroke, direct injection diesel engine
    - number of cylinders: 12
    - bore: 4.33 in
    - stroke: 5.12 in
    - swept volume: 905 cu in
    - maximum power output: 173 hp (175 PS) at 1800 rpm
    Převodovka:
    Gearbox:
    mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod mechanical, 4 forward and 1 reverse gears, normal and reduced drive mode
    Spojka:
    Clutch:
    dvoulamelová, suchá dual-plate, dry
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    160 l 35.2 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    62 km/h 39 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    29 l/100 km 9.74 mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    ~550 km ~342 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ? ° / ? °
    Svah:
    Gradient:
    23 ° 52 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    ? m ?
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    ? m ?
    Brodivost:
    Fording Depth:
    ? m ?
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) vyráběna jako valník a sklápěč
    2) po kabinu, 3100 mm s plachtou

    přehled verzí
    1) manufactured as cargo bed and dump truck
    2) to the cab, 10ft 2in with tarpaulin

    overview of versions
    Zdroje:
    Sources:
    firemní materiály Tatra n.p.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#594070Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Je zajímavé že tento vůz, často představovaný jako symbol socialistické výstavby, má svůj původ v německém požadavku na nákladní automobil pro německou armádu na východní frontě. Původně mělo jít o vozidlo z nedeficitních surovin, a proto na "stojedenáctce" je užit rám z běžné oceli, nenajdeme zde téměř žádné barevné kovy a původní kabina byla z náhradních materiálů (především fíbr). Vůz vychází ze starší Tatry 81 a na přání zákazníka byl pro něj vyvinut nový motor, vzduchem chlazený diesel. Chlazení je nucené dvěma ventilátory, původně poháněnými pomocí řetězů, u pozdějších (poválečných) modelů potom pomocí klínových řemenů. Pro Němce byl nejdříve vyráběn vůz s nosností 6,5 tuny, později byla změnou per a jejich uchycení zvýšena nosnost na 8 tun, vozy s větší nosností lze rozeznat podle větších kol.


    Válečné vozy neměly vysokou spolehlivost, další problém byla vysoká hlučnost motoru způsobená především větráky a jejich náhony. Po válce se výroba rozběhla už v roce 1945 a pro poválečnou výrobu byla nosnost dále zvýšena na deset tun. Spolehlivost se povedlo zvýšit snížením výkonu a otáček motoru a také tím, že poválečná výroba byla mnohem pečlivější. Poválečné Tatry 111 naopak od svých předchůdkyň prosluly svou spolehlivostí, díky níž jim byl dokonce postaven na Sibiři ve městě Bereg pomník.


    Po válce byla také nouzová válečná budka řidiče nahrazena novou kabinou s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Kabina byla vyvinuta v roce 1943, zajišťovala lepší výhled z vozu, její použití za války se mi nepovedlo kromě prototypů potvrdit. Později dostala stojedenáctka novou celokovovou kabinu původně konstruovanou pro Tatru 128. Jde o typickou kabinu s negativním sklonem skel (údajně proto aby se v nich neodráželo světlo a vůz se neprozradil nepříteli). Vozidlo bylo dodáváno naší armádě, kde sloužilo celkem spolehlivě dlouhá léta a poslední kusy z NZ zásob se vyřazovaly až v osmdesátých letech. Některé speciální nástavby (jeřáby nebo bagry) byly vzácně k vidění ještě v devadesátých letech, obvykle u stavebních firem. Celkem bylo vyrobeno 33 690 kusů všech verzí. Mnoho jich bylo vyvezeno do 59 zemí světa, nejvíce do SSSR, kam bylo v letech 1956 až 1962 dodáno na 7300 kusů.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#84575Verze : 2
    Avatar
    Tatra 111 československé armády táhnoucí protiletadlový kanon vz. 37 N (Flak 37) zajíždí do palebného postavení, zima 1953/1954.


    Zdroj:
    Československá armáda



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#594101Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Tatra 111, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#534640Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Motor z T-111 vystavený v Tatra muzeu v Kopřivnici. Foceno 9.5.2009




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#312646Verze : 0
    Avatar
    Pěknou T-111 lze vidět na Smíchovském nádraží s jeřábovou nástavbou. Snad neskončí ve šrotu, ale v muzeu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#331874Verze : 0
    Avatar
    Vážený pane kolego,
    není-li vám to proti mysli, nahlaste svůj nález a návrh oficiální cestou NTM v Praze, nebo TM v Brně.


    Národní technické muzeum
    Kostelní 42
    Praha 7 - Holešovice
    CZ-17078
    e-mail: info@ntm.cz


    Technické muzeum
    Purkyňova 105
    Brno - Královo Pole
    CZ-61200
    e-mail: info@technicalmuseum.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/21644#331886Verze : 0
    MOD