Název: Name: | Kjúšú K11W1 11 Širagiku | Kyushu K11W1 11 Shiragiku |
Originální název: Original Name: | 機体詳細データ(機上作業練習機「白菊」一一型 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.11.1942-DD.MM.1943 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka DD.MM.1943-DD.08.1945 Kyushu Aircrafts Ltd., Fukuoka | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1942-DD.08.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 798 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 5-6 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1677 kg | 3697 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2640 kg | 5820 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2800 kg | 6173 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,980 m | 49ft 1,75in |
Délka: Length: | 10,240 m | 33ft 7,14in |
Výška: Height: | 3,930 m | 12ft 10,72in |
Plocha křídla: Wing Area: | 86,60 m2 | 932.15 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 86.61 kg/m2 | 17.74 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hitači GK2B Amakaze 21, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 379 kW (515 k), 353 kW (480 k) v h= 1 500 m. Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 710 mm. | Hitachi GK2B Amakaze 21 nine-cylinder air-cooled radial, rated at 508 hp for take-off and 473 hp at 4,921 ft, driving a two-blade wooden fixed-pitch propeller of diameter 8ft 10,68in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 480 l | 105.6 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 230 km/h v 1700 m | 142.9 mph in 5577 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 175 km/h v 1000 m | 108.7 mph in 3281 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 2,583 m/s | 508.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 19,57 min do 3000 m | 19,57 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5620 m | 18438 ft |
Dolet: Range: | 1760 km | 1093.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Typ 92 ráže 7,69 mm v zadní části kabiny. Pumový náklad: 2x 30 kg pumy pro výcvik, nebo 2x 60 kg pro protiponorkové hlídkování nebo 1x 250 kg puma pro sebevražedné lety. | One rear-firing flexible 0.303 inch Type 92 machine-gun Bomb load: two 66 lb bombs (training missions), or one 551 lb bomb (kamikaze missions). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 白菊 - Širagiku - Bílá chryzantéma (jap.) Spojenecké kódové jméno: nepřiděleno Pokračovací cvičný letoun Kjúšú K11W byl navržen společností Watanabena základě požadavků japonského námořního letectva. Letoun byl navržen a postaven jako středoplošník s objemným trupem, v horní kabině byl pilot a radista / střelec ve spodní kabině za posledním nosníkem křídla byl instruktor, bombometčík a navigátor. Bylo postaveno téměř 800 letadel tohoto typu, krom výcviku byl Shiragiku také používán pro dopravní lety a protiponorkové hlídkování. Stejně jako mnoho ostatních japonských letadel, byly v závěrečné fázi války také K11W použity pro sebevražedné útoky, potom byla v trupu nesena jedna 250 kg puma. | 白菊 - Shiragiku (White Chrysanthemum) Allied Code Name: None The Kyushu K11W was designed by Watanabe to meet an Imperial Japanese Navy requirement for a crew trainer. A mid-wing cantilever monoplane with retractable tailwheel landing gear, the K11W accommodated a pilot and radio operator/gunner in a canopied cockpit above the wing, with the instructor, bomb-aimer and navigator in a cabin below the wing. Almost 800 were built by Kyushu from 1943 to 1945, being used extensively by the navy. This was the Shiragiku which was also used for transport and in antisubmarine warfare. Like many Japanese aircraft, K11Ws were pressed into service for kamikaze attacks during the final stages of the war carrying a single 511 lbs bomb. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 L+K 12/1983, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kyushu K11W Shiragiku http://www.combinedfleet.com/ijna/k11w.htm www.militaryfactory.com http://www.airwar.ru/enc/bww2/k11w.html http://www.aviastar.org/air/japan/kyushu_k11w.php http://military.sakura.ne.jp/ac/k11w.htm archiv autora |