Curtiss XP-42

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 490 příspěvků vloženo, 2018 editováno a 501 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Curtiss XP-42

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss XP-42 Curtiss XP-42
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss XP-42
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1939-DD.MM.1939 Curtiss-Wright Corp., Buffalo,New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1939-DD.MM.1939
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 (upraven z P-36A serial No. 38-004)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.03.1939 zahájeny zkoušky; 1942 - zkoušky ukončeny
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2185 kg 4818 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2685 kg 5920 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    2839 kg 6260 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.37 m 37ft 3,5in
    Délka:
    Length:
    9.22 - 9.32 m 30ft 3in - 30ft 7in
    Výška:
    Height:
    3.66 m 12ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    21.92 m2 236 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    122,49 kg/m2 25.09 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney R-1830-31 Twin Wasp vzducem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 783 kW.
    Vrtule: Hamilton Standard třílistá s konstantní rychlostí otáček.
    Pratt & Whitney R-1830-31 Twin Wasp, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 1,050 hp for take-off,
    driving a three-blade Hamilton-Standard constant-speed propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    397 l a 167 l v přídavné nádrži 105 US gallons (87.3 UK gallons) and 44 US gallons (36.7 UK gallons) in drop tank.
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    553.6 km/h v 4420 m 344 mph in 14500 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    460.3 km/h v ? m 286 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9601 m 31500 ft
    Dolet:
    Range:
    1174.8 km 730 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1931.2 km 1200 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    plánovaná:
    1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 M2 ráže 12,7 mm s 200 náboji vpravo nad motorem a
    1x pevný kulomet Colt-Browning AN-M2 ráže 7,62 mm s 500 náboji vlevo nad motorem.
    proposed:
    One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 M2 machine-gun right upper the engine with 200 rounds and
    one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN-M2 left upper the engine with 500 rounds.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    - Archiv autora
    -P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
    - Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
    - E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
    - http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
    - http://www.aerofiles.com/_curtx.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45535#177571Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Historie:


    Řekněme si rovnou, že tento letoun byl slepou cestou ve vývojové linii stíhacích Curtissů. Myšlenka na stavbu letounu, který vzejde z Modelu 75 (jehož drak měl značné výkonostní rezervy), bude poháněn hvězdicovým motorem a výkonem se vyrovná stíhačkám, které poháněl motor řadový, se zrodila v době, kdy byl zkoušen prototyp Curtiss XP-37. Tento letoun byl poháněn řadovým Allisonem, ale jeho turbokompresor byl zatím spíše na obtíž a právě tehdy mohl být a také byl prosazen názor, že než bude k dispozici Hawk 71 (Curtiss P-40), tak by bylo vhodné vyrábět jakýsi překlenovací typ s hvězdicovým motorem, ale kapotovaným tak těsně, že svým aerodynamickým odporem bude srovnatelný s motorem řadovým.


    Upraven byl čtvrtý sériový letoun P-36A, koncem roku 1938 byl označen jako Hawk 75S. Úpravy spočívaly především v prodloužení hřídele vrtule o 500 mm a to umožnilo namontovat na vrtuli mohutný vrtulový kužel, který navazoval na těsný kryt motoru, obrysově se dílo zdařilo, ale logicky nám potom vyplyne problém s chlazením motoru, aby bylo možno motor dostatečně ochladit proudem vzduchu, objevil se pod motorem lapač a horní část motoru byla ochlazována zvětšenými otvory v krytech kulometů. 5. 3. 1939 byl letoun předán armádním pilotům, kteří si okamžitě začali stěžovat na nevyváženost letadla (500 mm prodloužení v přední části), rychlým řešením bylo zatížení zadní části, ale to zase způsobilo zvýšení hmotnosti a vyšší hmotnost nutně vede k poklesu výkonů. Maximální dosažená rychlost rychlost potom nepřekročila 505 km/hod a navíc motoru bylo příliš teplo. Letoun se tedy vrátil do mateřské továrny v Buffalu, kde byl upravován konstruktéry továrny Curtiss, kteří úzce spolupracovali s techniky motorářské firmy Pratt & Whitney. Výsledkem bylo zvětšení spodního lapače a horní dva po kulometech byly spojeny v jeden, mírně větší. Po několika málo vzletech bylo jasné, že ani takové chlazení není dostačující.


    Pomocí mělo být ofukování v aerodynamickém tunelu NACA. Zde vzniklo několik návrhů a všechny již měly společný rys - byly v přední části alespoň minimálně otevřené a ventilátor zajišťoval nucený průtok vzduchu. Zkoušky se protáhly až do konce roku 1942, kdy bylo všem jasné, že se XP-42, to bylo vojenské označení Hawku 75S, do výroby nedostane. Maximální rychlost se pohybovala od 544 do 553 km/hod. Zkoušky s kryty motoru byly ukončeny s poznáním, že jen klasický otevřený kryt motoru dokáže zabezpečit dostatečný proud vzduchu a tak uchladit hvězdicový motor. XP-42 létal po ukončení zkoušek dále, testovaly se na něm plovoucí ocasní plochy. Jeho kariéra skončila až začátkem roku 1947 - sešrotováním.



    Prameny:
    The Curtiss Hawk 75, Aircraft in Profile No. 80, Profile Publications, Ltd. rok 1966
    Marek Ryś:“Curtiss P-36 Hawk“; AJ-Press rok 2002 ISBN 83-7237-057-5
    Václav Němeček: "Vojenská letadla 3.díl"; Naše vojsko; Praha rok 1992
    P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
    Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
    E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
    http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
    http://www.aerofiles.com/_curtx.html
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45535#177572Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Náčrty pohled z boku na první a pozdější provedení. Zdroj: archiv autora


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45535#177786Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie z různých etap zkoušek:
    nahoře: první řešení
    druhý obrázek: druhé řešení - zbraně jsou odstraněny
    snímky dole: dvě verze z pozdních zkouček
    www.geocities.com
    http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
    http://www.aerofiles.com/curt-p42tail.jpg
    archiv autora








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45535#184038Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pohled z boku na barevné provedení.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/45535#177685Verze : 0
    MOD