Název: Name: | Junkers Jumo 213 E-1 | Junkers Jumo 213 E-1 |
Originální název: Original Name: | Junkers Jumo 213 E-1 | |
Kategorie: Category: | invertní vidlicový motor | inverted vee engine |
Výrobce: Producer: | Junkers Motorenbau G.m.b.H., Dessau, Magdeburg, Köthen a Leipzig | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Použití: Use: | Ju 88 G-6 - G-10 Ju 288 S-1 Fw 190 D-12 Me 209 V6 Ta 152 H | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 940 kg | 2072 lb |
Celková délka: Overall Length: | 2266 mm | 7ft 5,2in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 777 mm | 2ft 6,59in |
Celková výška: Overall Height: | 980 mm | 3ft 2,57in |
Vrtání: Bore: | 150 mm | 5,91in |
Zdvih: Stroke: | 165 mm | 6,5in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 35,0 l | 2135.83 cu in |
Palivo: Fuel: | benzín B4 s oktanovým číslem 87. | Gasoline B4 with an octane rating 87. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | vstřik paliva | Direct injection |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 6,5 : 1 | 6,5 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování dvourychlostním, dvoustupňovým kompresorem s mezichladičem. Bylo možné instalovat sadu MW-50 i GM-1. | Supercharged: Two-stage two-speed centrofugal sepercharger with intercooler. |
Chlazení: Cooling: | chlazení kapalinou přetlakové (bod varu byl nad 120°C) | Liquid-cooling (water + glycol (50/50)) pressurized up to 248°F. |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 1287 kW při 3250 ot/min | 1725.9 bhp at 3250 rpm |
Poznámka: Note: | Výkony: 1 057 kW (2 050 k) při vzletu s použitím MW-50, 1 287 kW (1 750 k) při vzletu bez MW-50, 1 015 kW ( 1 380 k) v h= 9 600 m při 3 200 ot/min bojový výkon, 1 243 kW (1 690 k) v h= 10 000 m při 3 250 ot/min bojový výkon s použitím GM-1. Motor byl optimalizován pro výšku 9 600 m. Ventilový rozvod: OHC tříventilový (dva sací a jeden výfukový ventil na válec). Tento motor byl konkurentem motoru Daimler-Benz DB 603. Junkers řadu motorů 213 upravil tak, že bylo možno zaměnit jeho motor za DB 603, tato záměna byla možná protože všechny úchyty, kontrolní a plnící místa byla shodná s konkurenční DB 603. Verze Jume 213 E a Jumo 213 F jsou si vzájemně podobné, jsou vybaveny novým dvourychlostním dvoustupňovým kompresorem, který poskytuje optimální množství vzduchu pro dostatečný výkon motorů ve velkých výškách. Rozdílem mezi oběma verzemi byl mezichladič stlačeného vzduchu, který verze 213 F neměla a byla optimalizována pro menší výšku než verze 213 E-1. Motor mohl být osazen sadou MW-50 (vstřik vody a metanolu do kompresoru), tato sada umožnila nárůst výkonů v malých výškách. V případě potřeby bylo možno do motoru vstřikovat směs oxidu dusného, tato sada byla označena jako GM-1 a významně obohatila o kyslík vzduch ve velkých výškách. V praxi obě tyto sady používal asi jen výškový stíhač Ta 152 H. | Power output: 2,022 hp for take-off with MW-50 boost, 1,726 hp for take-off without MW-50 injection 1,361 hp at 3,200 rpm at 31,500 ft - combat power. 1,667 hp at 3,250 rpm at 32,708 ft with GM-1. Optimal altitude of 31,500 ft. Valvetrain: Three valves per cylinder (two intake and one exhaust valve), actuated via a single overhead camshaft per bank. The Jumo 213 E-1 were equipped with a new two-speed, two-stage supercharger that significantly improved performance at high altitude. Very similar these version was the version Jumo 213 F-1. The only difference between the two models was that the E included an intercooler for additional high-altitude performance, while the 213 F-1 version was without intercooler and was optimized for slightly lower altitudes. |
Zdroje: Sources: | http://www.focke-wulf190.com/indexneu.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_213 frhewww.physik.uni-freiburg.de www.mech.kuleuven.be archiv autora en.wikipedia.org www.geocities.com - foto |