Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.XII | Supermarine Spitfire Mk.XII |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.XII | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.08.1943 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1942-DD.08.1943 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp 100 sériových letadel | |
První vzlet: Maiden Flight: | 10.04.1942 (SN.DP845) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2540 kg | 5600 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3357 kg | 7400 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9.930 m | 32ft 7in |
Délka: Length: | 9.700 m | 31ft 10in |
Výška: Height: | 3.350 m | 11 ft 0 in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.46 m2 | 231,0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 156,43 kg/m2 | 32.04 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon IIB, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, výkon 1 294 kW, nebo Rolls-Royce Griffon III, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, výkon 1 294 kW, (oproti předchozímu typu jiný převod reduktoru, nebo později Rolls-Royce Griffon VI, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, výkon mptoru 1 380 kW. Vrtule čtyřlistá Rotol Jablo Mark XH.54D-RM-55 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 200 mm. | Rolls-Royce Grifon IIB, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, single-stage two-speed supercharger, rated 1,735 hp, or Rolls-Royce Grifon III, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, single-stage two-speed supercharger, rated 1,735 hp, or Rolls-Royce Grifon VI, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, single-stage two-speed supercharger, rated 1,850 hp at 2,000 ft, driving a four-blade Rotol Jablo propeller Mark XH.54D-RM-55 of the constant-speed type of the diameter 10ft 6in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 329 l postavené na základě Mk.V 493 l postavené na základě Mk.VIII1) | 85 UK gallons built were based on Mk.Vs 113 UK galons built were based on Mk.VIIIs 1) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 638.9 km/h v 5425 m | 397 mph in 17800 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 586 km/h v 6096 m | 364 mph in 20000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 19.1 m/s | 3760 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,55 min do 3048 m | 3,55 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11643 m | 38200 ft |
Dolet: Range: | 531.1 km | 330 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 795 1) km | 494 1) mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm (po 120 nábojích) 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 350 nábojích) Pumový náklad: 1x 227 kg puma. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons, in the wings, 120 rpg and four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wings, 350 rpg. Bomb load: One 500 lb bomb under fuselage. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Supermarine Type 366 Ekonomická cestovní rychlost 423 km/h v optimální výšce. Supermarine Spitfire byl prvním Spitfire, který se dostal do výroby a byl poháněn motorem Rolls-Royce Griffon. Celkem bylo vyrobeno sto letadel Mk.XII, 55 jich bylo postaveno na základě staršího Spitfiru LF Mk.Vc a 45 jich bylo postaveno na konstrukčně novějším a modernějším Spitfiru LF Mk.VIII, ty také měly větší zásobu paliva protože „Osmičky“ měly v každém křídle palivovou nádrž o objemu 64 l. Po svém předchůdci nesly Mk.XII také rozdílné SOP („Osmička“ měla zahrocenou). Všechny letouny měly zesílenou konstrukci a prodlouženou příď, protože motor Griffon byl delší. | Supermarine Type 366 Economical cruising speed of 263 mph at optimum altitude. The Mk XII was the first production version of the Spitfire to use the Rolls-Royce Griffon engine. 100 of these aircraft were built, of which 55 were based on the Spitfire Mk.VC airframe, and the last 45 Mk.XIIs, were based on Mk.VIIIs with two wing fuel tanks, each containing a maximum fuel load of 14 gallons, and featured the larger horn balances. All these aircraft had a measure of local strenghtening in order to cope with the stronger forces of the new engine. The nose grew a little longer in order to accomodate either the Rolls-Royce Griffon II or IV. |
Zdroje: Sources: | Famous Airplanes Of The World, No.9, Supermarine Spitfire Mk.XII - 24., Revised edition, Published Minthry by BUNNRIN-DO Co., Ltd., Jinbo-cho, Kanda, Chiyoda-ku, Tokyo, Japan. No ISBN William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Zenith Press; rok 2001, ISBN-13: 978-0760311943 L+K č 5, 6, 7 a 8 / 1992, Z.Pátek a R.Theiner, Monografie www.supermarine-spitfire.co.uk www.historyofwar.org www.spitfireperformance.com www.wwiivehicles.com archiv autora |