Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 326 příspěvků vloženo, 1023 editováno a 326 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Letov Š-20

Letov Š-20L

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Letov Š-20 Letov Š-20
    Originální název:
    Original Name:
    Letov Š-20
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1925-DD.MM.1927 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1925-DD.MM.1927
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    113
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.04.1925
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    728 kg 1605 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1050 kg 2315 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,70 m 31ft 9,88in
    Délka:
    Length:
    7,44 m 24ft 4,91in
    Výška:
    Height:
    2,56 m 8ft 4,79in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,40 m2 198.06 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    57 kg/m2 11.67 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Škoda HS 8Fb o výkonu 221 kW/300 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Škoda HS 8Fb, power 296 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    256 km/h v ? m 159.1 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    225 km/h v ? m 139.8 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    13,9 min do 5000 m 13,9 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    7200 m 23622 ft
    Dolet:
    Range:
    530 km 329.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz. 09, 800 nábojů 2x fixed .303 Vickers vz. 09 machine gun, 400 rpg
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
    Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
    Týc, Pavel. Š-20L (L jako Litva), L+K 1993/18-22.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#23877Verze : 0
    Avatar
    Letov Š-20

    Stíhací letoun Letov Š-20 vzniknul v roce 1925 jako moderní stíhací letoun pro československé letectvo. Konstrukčně letoun vychází z předchozích prototypů stíhacích letounů Š-7, Š-13 a Š-14. Stejně jako ony měl i Š-20 kostru trupu svařenou z kovových trupek do příhradové konstrukce včetně nosníků ocasních ploch. Dvouplošné křídlo bylo dřevěné konstrukce s kovovými trubkovými hlavními nosníky. Letoun se vyznačoval velmi objemným trupem jehož konstrukce byla inspirována u stíhacích letadel SPAD a jejímž účelem byla aerodynamicky co nejjemější a nejúplnější kapotáž motoru.
    Letoun byl pro bojové použití vybaven dvojicí pevných synchronizovaných kulometů Vickers, které byly zcela zakapotovány po straných motoru. Zkušebně byly na prototyp v rámci vojskových zkoušek namontovány závěsy pro dvojici pum ráže 50 kg. Tyto pumy nakonec nebyly u sériově stavěných letounů použity. Pro potřeby československého letectva bylo v roce 1925-1926 dodáno 105 kusů těchto stíhacích letounů.
    Dalších 10 sériových letounů bylo v roce 1925 pod označením Letov Š-20L dodáno vojenskému letectvu Litvy.

    Stíhací letoun Š-20 se v roce 1925 v rámci zkušebního programu zúčastnil rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky kde obsadil druhé místo v kategorii B (jednomotorové jednomístné letouny). V roce 1926 se tohoto závodu zúčastnil znovu a dokázal pod vedením pilota V.Budína zvítězit a ustanovit národní rychlostní rekord rychlostí 234,085 km/h, který byl vzápětí překonán kapitánem Kallou, který rychlostí 245,237 km/h zvítězil v kategorii nejrychlejšího okruhu. V témže roce letoun zvítězil v soutěži o nejrychlejší oblet republiky. Posledním vítězstvím letounu Š-20 bylo čtvrté místo na vojenském leteckém mítinku v Curychu v témže roce.

    Zdroje:

    V.Němeček:Československá letadla 1

    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#180154Verze : 0
    Avatar
    Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#69548Verze : 0
    Avatar
    Letecký den MLL Žďár n. Sáz. 1934.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#69549Verze : 0
    Avatar
    23.06.31 se četař R.Černín stal prvním čs. letcem, který se z neovladatelného letadla úspěšně zachránil padákem. Strojem, ze kterého se zachránil, byl Letov Š-20.99


    zdroj
    J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L + K 1983/14, str.553
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#236905Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/letovs20.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#433658Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To Radus: nevíš motorovou verzi mě to připadá jako Š-21, ale nesedí mi tam ty podvozkové chladiče
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#69555Verze : 0
    Avatar
    Ne ne. Jde o Š-20 ale se sejmutým vrtulovým kuželem. Rovné čelo motorového prostoru je z kovového plechu přičemž hrana slouží k zapuštění zadní části vrtulového kužele.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#180133Verze : 0
    Avatar
    K těm rozdílům:
    Š-21 má jinou svislou ocasní plochu a větrací otvory na spodní a bočních stranách motorového krytu (na těchto fotografiích nejsou patrné). Faktem je že doplňkové chladiče na podvozkových vzpěrách byly u některých letounů Š-21 zkoušeny ale neosvědčily se.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8379#180137Verze : 0