Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 264 příspěvků vloženo, 1109 editováno a 296 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Přehled leteckých mimořádných událostí československých civilních a vojenských pilotů

    Avatar
    1920-1929


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    15.06.1923Aero A-10L-BALDČeskoslovenské státní aeroliniehavárieletiště Praha-Kbelychyba pilotážePři zkušebním letu v rámci příprav letounu k účasti v 1.leteckém závodu rychlostním o cenu presidenta republiky došlo během startu ke kolizi s žacím strojem a pádu letounu.pilot kpt.V.Černý, mechanik Vlasák a 6 přepravovaných vojáků lehce zraněnitěžce poškozen, zrušen
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#338666Verze : 0
    Avatar
    1930-1939


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    08.02.1938Avia B-534H1Letka 47havárieHradec Králové---pilot, svob.Miroslav Beran vyvázl nezraněn
    12.05.1938Aero Ab-101Ab-100.41 (trupové označení v současnosti neznámé)Letka 71haváriePlanápravděpodobně chyba pilotáže---
    25.07.1938Aero Ab-101Ab-100.44 (trupové označení v současnosti neznámé)Letka 85havárieÚvaly u Prahypravděpodobně chyba pilotážehavárie při nočním letu--
    29.07.1938Avia B-534A4Letka 40havárieMalacky---pilot, škap.Miloš Hájek vyvázl nezraněn
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#338678Verze : 0
    Avatar
    1960-1969



    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    26.09.1964 MiG-21F-13 011111.stíhací letecký pluksestřelení Beelitz, NDR zásah protiletadlovou řízenou střelou R-3S do prostoru výtokové tryskyVe 14:00 odstartovaly z letiště Žatec dva MiGy-21F-13 k provedení tzv. Čajky (úkolový let při kterém letouny představovaly cvičné cíle pro letectvo PVO spřáteleného státu) nad NDR. Velitelem dvojice byl pplk.Štefan Bolcha a na čísle s ním letěl v letounu MiGy-21F-13 0111 mjr.Václav Ohem.Oba letouny nastoupaly do výšky 13000 metrů (mjr.Václav Ohem letěl o 1000 metrů níže s odstupem 2-3 km za velitelem). Z letiště Merseburgu byl odstartován hotovostní MiG-21F zařazený do stavu sovětské 1.IAD a pilotovaný mjr.Umjarovem. Stíhač byl naveden na zadní MiG na který měl provést zteč fotokulometem. Namísto toho došlo k odpálení jedné IR řízené střely R-3S,která MiG mjr.Ohema zasáhla do oblasti výtokové trysky. Pilot zaregistroval prudký pokles otáček motorů a s vědomím že došlo k pouhému vysazení motoru se pokusil dvakrát o jeho opětovné nahození. Poté co se letoun postupně dostal ve výšce 4500 metrů do polohy na zádech, provedl pilot katapultáž. Při vyšetřování se zjistilo že letoun byl napaden na přímý rozkaz velení 1.IAD, které byla sice "Čajka" ohlášena ale naše MiGy považovalo za skutečné narušitele (letouny měly dle dohody vypnuté palubní odpovídače IFF SRO-2) pilot, mjr.Václav Ohem , lehce zraněn po katapultáži první ztracený letoun typu MiG-21F-13 v československém letectvu
    07.10.1964Aero L-2908094.letecký školní plukhavárieletiště Přerovtechnická závadaKrátce po vzletu z letiště Přerov ohlásil zahraniční žák, kadet Ibrahim Al Bard rozsvícení signálky "Požár", kterou záhy následovalo zjištění rostoucí teploty výstupních plynů a pronikání kouře do kokpitu.Řízení proto neprodleně převzal instruktor kpt.Josef Mihule a po zkráceném okruhu letoun navedl na přistání na záložní travnatý pás.Bohužel, i přes fakt že instruktor vypnul motor, rychlost letounu neklesala a proto provedl zdařilé vynucené nouzové přistání na konci travnatého pásu v rychlosti překračující povolené provozní limity.Po opuštění letounu posádka zjistila že motor letounu je stále v chodu a díky prasklé přírubě vysokotlakého potrubí trysky 2.spalovací komory nadále chrlící palivo do poškozeného motoru došlo záhy k požáru letounu při kterém byla záď zcela zničena a letoun musel být odepsán.-piloti, kadet Ibrahim Al Bard a kpt.Josef Mihule, vyvázli nezraněni
    26.02.1965 MiG-21F-13 0204 1.stíhací letecký pluk poškození letiště České Budějovice dosednutí před prahem vzletové a přistávací dráhyPři návratu z prvního samostatného letu na typu MiG-21F-13 pilot správně nezvládnul přistávací manévr a dosedl s letounem před práh vzletové a přistávací dráhy.V rozmoklém terénu došlo k okamžitému hlubokému zaboření hlavních podvozkových noh následovaných jejich vylomením z konstrukce křídla a nuceným doběhem letounu pouze po příďové podvozkové noze- pilot, npor.Vladimír Mikolášek, vyvázl z nehody nezraněn
    letoun byl jako neopravitelný administrativně zrušen a předán jako učební pomůcka do Vojenského leteckého učiliště Prešov
    03.03.1966Aero L-2913254.letecký školní plukhavárieDolná Mičináchyba pilotážePři nácviku střelecké zteče dvojice letounů na cílový roj došlo k vlétnutí vedeného letounu L-29 pilotovaného zahraničním žákem kadetem Zeyabem Haririm do úplavu roje a následnému nárazu levou přídavnou palivovou nádrží do vedoucího letounu pilotovaného kpt.Radoslavem Slezákem. Hariri provedl odhoz poškozených přídavných palivových nádrží a urychlený návrat na letiště Přerov, kpt.Slezák jehož letoun přešel do nevybratelné vývrtky se ve výšce 1000 metrů v poloze na zádech katapultoval v prostoru obce Dolná Mičiná.-Pilot, kpt.Radoslav Slezák se z letounu katapultoval nezraněn.
    14.07.1966 MiG-17PF 0314 7.stíhací letecký pluk katastrofa Ponická Hutanezjištěna, pravděpodobně chyba pilotáže nebo náhlá indispozice pilotapři nácviku nočního přepadu vzdušného cíle došlo ve 23:23 k neřízenému pádu letounu z výšky 4800 metrůpilot mjr.Martin Kadlíček zahynul aniž se pokusil o katapultáž
    27.07.1966Aero L-29R9901Výzkumné zkušební středisko 031havárieletiště Praha-Kbelysrážka s ptákemPři vzletu z letiště Praha-Kbely letoun nasál koroptev která způsobila těžké poškození kompresoru jehož úlomky následně způsobily rozvážení motoru, jeho vytržení z motorového lože a požár letounu. Ten zcela shořel-Piloti, pplk.Štefan Antal a pplk.Antonín Máj, vyvázli nezraněni
    11.04.1967Aero L-2902012.letecký školní plukkatastrofaZamutovletecká nekázeň, chyba pilotážePři provádění leteckého výcviku pilot svévolně opustil vymezený prostor a zamířil do prostoru obce Zamutov kde nad bydlištěm své přítelkyně zahájil nepovolenou ukázku letecké akrobacie ve velmi malé výšce přičemž při provádění nízkého výkrutu letoun zachytil křídlem o zem a zřítil se.pilot, čet.posl.Karel Duchna zahynul aniž se pokusil o katapultáž-
    30.11.1967 MiG-17PF 0203 4.letka 11.stíhací letecký pluk katastrofaKrušovice u Rakovníkachyba pilotážepři cvičném letu došlo k přechodu letounu do nezvyklé polohy a jeho pádu na zádech z výšky 800 metrůpilot, por.Pavel Stopka zahynul aniž se pokusil o katapultáž
    06.08.1969 Aero L-29 3239 2.letecký školní pluk havárieĎurkovtechnická závada motoruV průběhu klesání letounu z výšky 10000 metrů před zařazením do okruhu letiště ve výšce 1500 metrů došlo k poruše motoru při níž otáčky motoru přestaly reagovat na výchylku POM načež následovalo vysazení motoru.Pilot, svob.Petr Těšitel, se z letounu nezraněn katapultoval.
    Neřízený letoun dopadl do prostoru obce Ďurkov kde jeho vrak zapálil dům č.p.238, který i s letounem zcela shořel.Příčina nehody tak zůstala neznámá
    -pilot, svob.Petr Těšitel, se z letounu katapultoval nezraněn.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#338915Verze : 0
    Avatar
    1970-1979


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    22.06.1972Aero L-2934025. stíhací letecký plukhavárie-technická závada motoru--Pilot, kpt.Jaroslav Krýda opustil letoun nezraněn katapultáží
    07.06.1973Aero L-29R2816Letecké opravovny Trenčínhavárie----Pilot, pplk.František Jankech, havárii přežil
    26.07.1973Aero L-2932488.stíhací letecký plukkatastrofaŠatovneúmyslný taran narušiteleLetoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma.
    Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter.
    piloti narušitelského letounu Johan Weiser a Alfred Winter zahynulipilot, mjr. Miroslav Říčka, opustil letoun katapultáží a vyvázl s lehčím zraněním
    04.12.1973Aero L-29R28013.odloučená letka 47. průzkumný letecký plukkatastrofaletiště Plzeň-Líněnámraza za letu
    chyba pilotáže
    Letoun odstartoval k nočnímu záletu počasí za ztížených povětrnostních podmínek.Po skončení záletu letoun na druhém okruhu začal sestupovat k přistání když posádka ve výšce 250m nad zemí a ve vzdálenosti 5km od prahu přistávací dráhy na letišti Plzeň-Líně ohlásila pulzaci motoru.Řídící létání nařídil okemžité přistání avšak dříve než se leton dostal nad vzletovou a přistávací dráhu letiště Plzeň-Líně, motor letounu vysadil a letoun se zřítil do pole kde došlo k odtržení levého křídla a totální destrukci přední části trupu.Jako přímá příčina katastrofy byla stanovena námraza jejíž místy až centrimetr silná vrstva se na letounu začala tvořit již krátce po vzletu a jejíž části následně vnikly i do kompresoru motoru kde způsobily pulzaci motoru a jeho vysazení.Dále bylo konstatováno hrubé porušení letových předpisů posádkou, která spojila let na zálet počasí s obnovovací letovou činností a v závěru byla vznesena i výtka vůči řídícímu létání, který včas nereagoval na meteorologické varování před rizikem možného vzniku námrazy jejíž vznik se stal hlavní příčinou katastrofy.Piloti, pplk.Karel Šebek a mjr.Vladimír Kostelný, zahynuli aniž se pokusili o katapultáž.-
    08.09.1974Aero L-2932371.stíhací letecký plukhavárieLíšovtechnická závada motoru--Pilot, mjr.Pavel Koutník opustil letoun nezraněn katapultáží
    07.05.1976Aero L-290807Vojenská vysoká letecká školahaváriecca 1km od letiště Piešťanyulomení lopatky kompresoru motoru-- pilot, posluchač 3.ročníku Vysoké vojenské letecké školy "Slovenského národního povstání" čet.Oldřich Kment, opustil letoun nezraněn katapultáží
    31.03.1977Aero L-29R28053.odloučená letka 47. průzkumný letecký plukkatastrofa-únavový lom křídla mezi žebry no.16 a no.18-Piloti, mjr.Oldřich Pyš a ppor.Josef Palla, zahynuli aniž se pokusili o katapultáž-
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#338913Verze : 0
    Avatar
    1980-1989


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    03.01.1984Aero L-29323647.průzkumný letecký plukkatastrofa-chyba pilotážeposádka za letu nedodržela správný letový postuppiloti, pplk.Ivo Pachol a kpt.Jaroslav Staněk, zahynuli aniž se pokusili o katapultáž-
    24.04.1985Aero L-2914201.letecký školní plukkatastrofaZadný Kĺakchyba pilotážepři přeletu z Piešťan do Košic letoun za ztížených povětrnostních podmínek narazil do západního svahu kopce Zadný Kĺak.piloti mjr.Osvald Plch a mjr.Pavol Kováč zahynuli aniž se pokusili o katapultáž-
    30.05.1985Aero L-2934062. letecký školní plukkatastrofa-chyba pilotážeLetoun v průběhu letu vlétnul do nízké oblačnosti a v ní narazil do horského masivu.piloti por. Petr Pavelka a rtm. Petr Hanusa zahynuli aniž se pokusili o katapultáž-
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#339160Verze : 0
    Avatar
    1990-1999


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    26.06.1992Aero L-2913289.stíhací bombardovací letecký plukkatastrofaHodonicechyba pilotážeLetoun se zřítil při nácviku akrobatické ukázky na blížíci se letecký den.V jeho průběhu posádka pro svou nedostatečnou připravenost nezvládla procvičovaný prvek techniky vysoké pilotáže v malé výšce a narazila do země v prostoru Hodonicepiloti pplk.Josef Měkuta a mjr.Jiří Kosař zahynuli aniž se pokusili o katapultáž-
    15.03.1995Aero L-2933025.školní letecký plukkatastrofaVýcvikový prostor Javorinachyba pilotážeV průběhu ukázky vyšší techniky pilotáže v malé výšce pořádané pro delegaci Bundesheer za podmínek nízké oblančnosti došlo k zachycení křídla letounu o vrcholek stromu na vrcholu pahorku ve výcvikovém prostoru Javorina a jeho zřícení.pilot, mjr.Jaroslav Horník, zahynul aniž se pokusil o katapultáž.-
    20.09.1996Aero L-29192833.letecká základnahavárieStudienkaneznámáletoun se z blíže neznámých příčin zřítil v prostoru Studienka-pilot, mjr.Tomáš Novotný, opustil letoun katapultáží nezraněn
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#339035Verze : 0
    Avatar
    2000-2009


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    01.08.2000Aero L-293245341. výcviková letkakatastrofaČejkovicechyba pilotážePři nácviku vyšší techniky pilotáže v malé výšce letoun při vybírání přemetu zachytil v 16:20 o dráty vysokého napětí a zřítil se v prostoru obce ČejkovicePilot, plk.gšt.Ján Malo, zahynul aniž se pokusil o katapultáž-
    DD.MM.2005Aero L-29OM-JETAir Prestigepředpoklad letecké nehody-chyba pilotážePři provádění zvratu během veřejné letové ukázky se letoun dostal pod minimální povolenou výšku letové ukázky a téměř narazil do země.Vybrat se jej podařilo jen několik metrů nad zemí.-existuje videozáznam události
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#339213Verze : 0
    Avatar
    2010-2019


    DatumTypIdentifikační označení letounuProvozovatelDruh událostiProstor událostiPříčina událostiPrůběh událostiObětiPoznámka
    12.07.2010Aero L-39C0440LOM Praha, Centrum leteckého výcvikuhavárieHolicetechnická závadaLetoun se po závadě na motoru a navedení do neobydlené oblasti zřítil v prostoru obce Holice-posádka vyvázla nezraněna
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#365119Verze : 0
    Avatar
    Dámy a pánové


    Prosím o pozdržení případného vkládání či editace přehledu do chvíle než budou navkládány letouny dosud uložené v databázi.Předem děkuji za pochopení.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#338676Verze : 0
    Avatar
    V roku 1984/85 so slúžil u 28.sbl pluku v Čáslavi. V tomto období prišiel pluk o tri MIG-23BN a jedného pilota. Dva MIG-y sa zrazili vo vzduchu pri cvičení v r. 1984 a jeden sa zrútil po štarte pre poruchu v elektro vybavení, dopoadol pri Hradci Králové - bolo to v zime a to lietadlo patrilo prvej letke. Ešte sme sa v lete 1985 stali "slávny", keď sa pri polachu podarilo odpáliť dve protizemné rakety v úli prvej letke - 1 ťažko zranení - technik lietadla, viacerí vojaci základnej služby ľahko zranení. Boli odpálené rakety z podkrídlových závesníkov. Potom veliteľ letectva generál Remek vyrazil veliteľa pluku.Very Happy
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#340769Verze : 0
    Avatar
    Na památníku letců v Příboře je následující text a seznam zahynuvších pilotů.


    www.vets.estranky.cz


    Bližší informace o haváriích nemám.




    PŘÍSLUŠNÍCI 1. DOPRAVNÍHO LETECKÉHO PLUKU
    MOŠNOV, ZAHYNUVŠÍ VE SLUŽBĚ
    mjr. Emanuel Mikšík 1964
    kpt. František Teplý 1964
    npor. Ladislav Antoš 1964
    npor. Zbyněk Flek 1964
    kpt. Bohuslav Janke 1964
    kpt. Jiří Juštík 1964
    npor. Ing. Jan Sklenář 1964
    kpt. Karel Sehnal 1964
    kpt. Josef Harabiš 1964
    rtm. Antonín Šida 1964
    rtm. Boris Mikula 1968


    PŘÍSLUŠNÍCI 8. STÍHACÍHO LETECKÉHO PLUKU
    PŮSOBÍCÍHO V MOŠNOVĚ, ZAHYNUVŠÍ VE SLUŽBĚ
    npor. Vlastimil Vránek 1959
    mjr Milan Zámečník 1960
    kpt. Jaromír Chrastina 1961
    mjr. Vlastimil Zaydlar 1964
    kpt. Karel Mixa 1967
    por. Milan Vrtěl 1968
    mjr. František Doležal 1974
    kpt. Jaroslav Krafka 1983
    por. Ing. Vojtěch Valášek 1983
    pplk. Ing. Vladimír Mikeš 1989
    mjr. Ing. Karol Bancalík 1989
    mjr. Jiří Modr 1968
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/90557#346754Verze : 0