Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 325 příspěvků vloženo, 1373 editováno a 308 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - OA vz. 30

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    OA vz. 30 OA vz. 30
    Originální název:
    Original Name:
    OA vz. 30
    Výrobce:
    Producer:
    Tatra, akciová společnost pro pro stavbu automobilů a železničních vozů, Kopřivnice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.08.1933-DD.03.1934
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    51
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    3
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    6x4
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    ? kg ? lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    ? kg ? lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    2500 kg 5512 lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    4020 mm 13ft 2in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    1520 mm 5ft
    Celková výška:
    Overall Height:
    2020 mm 6ft 7.5in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    205 mm 8in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    ? mm - ? mm ? - ?
    Rozchod:
    Track:
    ? mm - -
    ? - -
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    - nožné hydraulické brzdy na všetky kolesá
    - ručná parkovacia brzda mechanická
    - foot hydraulic brake acting on all wheels
    - mechanical parking brake
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    ? ?
    Pneumatiky:
    Tyres:
    6,5 x 20"
    Pancéřování:
    Armour:
    3 - 6 mm ⅛ in - ¼ in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Tatra typ 72 (vzduchom chladený zážihový 4-valec objemu 1910 cm3 s výkonom 23,7 kW pri 3000 ot./min.) Tatra typ 72 (4 cyl., gasoline, air cooled, 1.910 ccm, 31,78 HP/3000 RPM)
    Převodovka:
    Gearbox:
    8+(2xR) 8+(2xR)
    Spojka:
    Clutch:
    suchá trecia, štvorlamelová dry friction, four-plate
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    56 l 12.32 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    60 km/h 37 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    10-15 km/h 6-9 mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    20 l/100 km 14.12 mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    200 km 124 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    150 km 93 mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ? ° / ? °
    Svah:
    Gradient:
    9 (11) ° 20 (25) %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    0,5 m 20in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    0,28 m 11in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    0,25 m 10in
    Výzbroj:
    Armament:
    3x ľahký guľomet ZB vz. 26 kalibru 7,92 mm (3000 nábojov)
    - 18 ks ručných granátov vz. 21
    - osvetľovacia pištoľ vz. 30
    - trhaviny
    3x 7,92 mm light machine gun ZB vz. 26 (3000 rounds)
    - 18 hand grenades vz. 21
    - flare pistol vz. 30
    - explosives
    Uživatelské státy:
    User States:








    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Radomír Zavadil - Obrněný automobil OA vz.30, Jakab, rok vydania 2005, 1.vydanie, ISBN: 80-903637-1-7
    Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
    Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#560350Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Obrnený automobil vz. 30

    V polovici 20-tych rokov vyvíjala kopřivnická automobilka Tatra na báze nákladného auta Tatra 26/30 obrnený automobil s interným označením Tatra 34. Od decembra 1926 do konca júla 1927 prešlo vozidlo náročnými skúškami, počas ktorých prekonalo po cestách a v teréne, celkom 6750 km. Po ukončení skúšok bolo preznačené na OA vz. 29. Vozidlo bolo poháňané vzduchom chladeným benzínovým motorom o výkone 29 kW pri 3000 ot./min. Malo nezávisle odpružené polnápravy podvozku, štvorstupňovú prevodovku s dvojstupňovou redukciou a mechanické bubnové brzdy na všetkých šiestich kolesách. Pohonné hmoty boli vo dvoch 50-litrových nádržiach. Spotreba sa pohybovala v rozmedzí 13-15 litrov na 100 km. OA vz. 29 bol pokrytý nitovaným pancierovým plechom hrúbky 5 mm. Korba vychádzajúca z konštrukcie nákladného auta. So svojimi ostrými hranami a veľkými rovými plochami nebola z hľadiska balistiky veľmi vhodne riešená. Len nízka, zhora otvorená strelecká veža mala zaoblený tvar. Výzbroj mala byť tvorená dvoma ľahkými guľometmi ZB vz. 26, alebo jedným ťažkým guľometom Schwarzlose 7/24. Tatrovka zhotovila ešte ďalších 7 prototypov na ktorých sa skúšali rôzne druhy veží, výzbroje a výstroje.

    MNO s dosahovanými výkonmi nebolo spokojné a preto až v roku 1934 objednalo už pod označením OA vz. 30 43 ks týchto vozidiel. Tie však už boli postavené na novom podvozku Tatra 72/30 so vzduchom chladeným štvorvalcom Tatra 71 o objemu 1910 cm3 a výkone 22 kW pri 2650 ot./min. Zmenil sa aj tvar korby a technológia konštrukcie. Skladala sa zo zvarovaných plechov hrúbky 5-7 mm, dostala nové blatníky lepšie chrániace kolesá a celkovo zaoblenejšie tvary. Kuželovitá veža, nesúca jeden guľomet ZB vz. 26 bola zvarená z 12mm pancierového plechu. Rovnaká zbraň sa nachádzala v lafete v guľovitom čape v čele korby navľavo od vodiča. Tretia zbraň uložená vo vnútri slúžila ako pešia pre prípad opustenia vozidla. Nevýhodou ľahkého guľometu bola nemožnosť dlhotrvajúcej streľby kvôli nedostatočnému chladeniu hlavne. Predné svetlomety boli umiestnené v púzdrach po bokoch motorového krytu, zadné stopovky ostali nekryté. Kamufláž sa skladala z nepravidelných polí gaštahovohnedej, tmavozelenej a špinavobielej (okrovej).

    V čase mobilizácie v roku 1938 mala Československá armáda v stave 51 pancierových automobilov OA vz. 30 pridelených prieskumným oddielom. Boli nasadené v Sudetoch proti militantným príslušníkom Henleinovej strany a na Podkarpatskej Rusi proti regulérnym maďarským jednotkám. V 1/1939 pri Mukačeve maďarská armáda ukoristila voz č.13.326. Po okupácii získala Wehrmacht v Čechách 30 strojov. Neskôr ich pridelovali policajným jednotkám.

    PA vz. 30 (OA vz. 30) v slovenskej armáde
    Armáda Slovenského Štátu prevzala 18 vozidiel. Svoj krst ohňom v slovenských službách mali 23.-26. marca 1939 pri maďarskej invázii na východe v oblasti Michaloviec. Pri stroskotanom protiútoku narýchlo zostavenej jednotky, na Maďarmi obsadenú obec Úbrež, ukoristili príslušníci Honvédség-u svoj druhý OA vz. 30. Ďalšie nasadenie bolo lepšie zorganizované a obrnené vozy výrazne pomohli pri znovudobývaní obsadeného územia. Počas poľskej kampane zaisťovala slovenská armáda územie štátu, útočné akcie prebiehali len v obmedzenom rozsahu. Obrnené autá slúžili vo svojej primárnej roli ako prieskumné.
    Najväčšieho nasadenia sa dočkali na ruskom bojisku v rámci Rýchlej brigády vytvorenej 8. júla 1941 a od augusta 1942 aj Zaisťovacej divízie. Vozidlo číslo 13.403 bolo zničené v boji pri Lipovci 23.7.1941, č.13.399 a 13.411 partizánmi 8.11.1942 u Lojeva.
    Poškodené vozidlá sa priebežne vracali na Slovensko. Tu sa skupina dôstojníkov snažila odďalovať ich návrat ku bojovým jednotkám, aby ostali uchované pre pripravované Slovenské národné povstanie. Početný stav vozidiel k 29.8.1944 bolo 13 obrnených automobilov (žiadne nebolo bojaschopné). K povstaleckým jednotkám sa však nedostal ani jediný kus. Ukoristili ich nemecké jednotky a údajne päť kusov použili ako cvičné ciele na tankovej strelnici v Malackách.

    Čísla vozidiel zaradených do slovenskej armády:

    Evidenčné čísloPoznámka
    13.327

    13.328

    13.329

    13.378

    13.379

    13.393

    13.394

    13.398

    13.399
    Zničené partizánmi dňa 8.11.1942 u Lojeva
    13.401

    13.402

    13.403
    Zničené v boji pri Lipovci
    13.405

    13.406

    13.407

    13.409

    13.410

    13.411
    Zničené partizánmi dňa 8.11.1942 u Lojeva


    Zdroj:
    Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská armáda 1939-1945, vydaveteľstvo Naše vojsko, rok vydania 2003, ISBN: 80-206-0596-7 (ISBN (vydavateľstvo Ares): 80-86158-34-9)
    J.Vogeltanz, M. Hus, M.Polák - Slovenská armáda 1939-45, uniformy - symbolika výstroj
    Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
    Zenit
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#30687Verze : 15
    Avatar
    Slovenské vozidlá


    honvedelem.hu


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#30689Verze : 2
    Avatar
    Československé vozidlo


    armor.kiev.ua


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#30688Verze : 2
    Avatar
    Obrněný automobil vzor 1930
    - charakteristika: obrněný automobil
    - krátká historie: prototyp a série vznikly z popudu československé armády
    - výrobce: Tatra a.s., Kopřivnice
    - značení výrobce: Tatra typ 72
    - značení prototypu armádou: obrněný automobil vzor 30 (OA vz.30)
    - předpokládané značení Wehrmachtu/SS-Waffen: le. Pz. Spw. 30 (t)
    - předpokládané značení Schutzpolizei: leichte Sonder-Panzer 30 (t)
    - rok výroby: 1933 a 1934
    - vyroben: 51 kus
    - hmotnost: 2,78 Mg (tuny)
    - délka: 4,02 m
    - šířka: 1,52 m
    - výška: 2,02 m
    - světlá výška: 0,205 m
    - měrný tlak: ? MPa (? kg/cm2)
    - chassis: 6x4
    - pneumatiky: 5,50x18 (28x5,50 SS)
    - pancéřování: 3-6 mm
    - výzbroj: ve věži 1x 7,9 mm kulomet vz. 26, trup 1 až 2x 7,92 kulomet vz. 26
    - zásoba střeliva: 3000 nábojů
    - osádka: 3 osoby (velitel, řidič, střelec)
    - motor: Tatra 52, benzín, 4 válce, chlazen vzduchem
    - obsah: 1910 cm3
    - výkon: 23,7 kW (32 k) při 3000 obrátkách za minutu
    - maximální rychlost: 60 km/h
    - rychlost v terénu: 10 až 15 km/h
    - dojezd: 200 km
    - dojezd v terénu: 100 km
    - překážka, stupeň: 0,28 m
    - příkop: 0,5 m
    - brod: 0,35 m


    Poznámka:
    Dobré jízdní vlastnosti v terénu, velmi slabé pancéřování. Po roce 1939 bylo 18 kusů v armádě Slovenské republiky, 9 kusů převzalo Rumunsko, 1 kus ukořistilo Maďarsko, zbytek se dostal do výzbroje německých jednotek - pravděpodobně policie.


    Zdroje:
    R. Zavadil: Armored Vehicle Mk. 30, Zlínek No. 3, Vol. III (1996), page 67-79
    R. Zavadil: Obrněný automobil vz. 30, Tatra 72, pancéřový vůz, Zlínek No. 3, ročník III (1996), strany 67-79
    V. Francev, C. Kliment: Czechoslovak armored fighting vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. 1997
    V. Francev, C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Praha 1999
    ČSN 011300 Tabulky SI, Praha 1977
    Jiří Tintěra: osobní poznámky 1970-1990


    Internet:
    www.drugawojnaswiatowa.org


    Prehľad útočnej vozby OA vz.30
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#109649Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Předkládám tři obrázky Tatry 72 v německých službách.


    Zdroje:
    - fond FH
    - internet

    Vyzbrojená vozidla, bez břevnových křížů a bez identifikačních čísel.

    Vyzbrojená vozidla, bez břevnových křížů a bez identifikačních čísel.

    Neozbrojená vozidla s břevnovými kříži a identifikačními čísly Wh - prostřední s nápisem: Tatra
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#109661Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    přikládám snímek dvou vzhledových variant předchůdce prototypu Tatry 72, který nesl označení Tatra 4/12.
    Fotografii pořídil v roce 1927 Vojenský technický ústav během zkušebních jízd v Krkonoších.

    Zadní strana fotografie.

    Dvě zkušební verze obrněné Tatry 4/12
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#131415Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie zobrazujú prototypy predchodcov OA vz.30, ktoré vznikli na platforme nákladného vozidla Tatra T 26 v roku 1926. Stroj s hranatou korbou (registračné číslo N II-674, neskôr evidenčné číslo 13.321) bol transportér polovice guľometného družstva. Stroj s otvorenou pozorovacou vežou bolo veliteľské prevedenie (registračné číslo N II-678, neskôr policajné číslo 13.322). Stroje boli vyrobené z nepancierovanej ocele. Obe vozidlá prešli v dňoch 27. - 28.7.1927 víťaznými porovnávacími skúškami s konkurenčnými terénnymi vozidlami značiek Renault a Citroen-Kegresse. V lete tohot istého roku sa zúčastnili cvičenia čs. armády, ďalšími testami prešli v 3/1928 v Krkonošiach, kde opäť preukázali svoje kvality. Podľa zdroja uvedeného nižšie malo byť transportné vozidlo v 11/1927 vybavené otočnou vežou s ťažkým guľometom vz. 7/24 (na fotografiách v prílohe vyhotovených po anexii Nemecka z 3/1939 niej žiadna veža s lafetovaným guľometom - je tam akási pozorovacia vežička). 21.7.1927 boli vozidlá prebrané Práporom útočnej vozby, od roku 1935 boli v stave Učilišťa útočnej vozby, kde slúžili ako atrapy obrnených automobilov. Jedná sa o vozidlá, ktorých fotografie pripojil kolega Jirka Tintěra, kde identifikuje ich označenie ako Tatra 4/12.


    P.S. : Nestoja tieto stroje za samostatnú tému ?


    *zdroj :


    Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
    www.ebay.de





    V pozadí vidieť redné časti oboch vozidiel.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#373038Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    přikládám snímek neznámého původu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#139166Verze : 0
    MOD
    Avatar
    OA vz.30 v rumunskej armáde
    Po ústupe československých jednotiek z Podkarpatskej Rusi v dňoch 16.-17.3.1939 bolo v Rumunsku internovaných 9 vozidiel s číslami: 13.330, 13.380, 13.382, 13.386, 13.387, 13.389, 13.390, 13.392 a 13.395.


    V rumunskej armáde plnili tieto automobily prieskumné a spojovacie úlohy. Niektoré vozidlá boli zaradené aj k osobnej stráži rumunského diktátora generála Antonesca (Batalionul de garda al maresalului Antonescu, prípadne Regimentul de garda al Conducatorului Statului).
    V rokoch 1942-1943 boli tieto vozidlá väčšinou v opravách v servisnom stredisku firmy Škoda v Ploješti. Tu boli tri vozidlá zničené v lete 1944 pri americkom nálete.


    Zdroj: www.worldwar2.ro
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#208989Verze : 5
    MOD
    Avatar
    Rumunskom zabavený automobil.


    www.ebay.de


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#596890Verze : 0
    MOD
    Avatar
    cgi.ebay.de
    cgi.ebay.de




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#219007Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Takj sem si dál práci a překreslil jsem na počítači jen tak od oka vnitřní uspořádání v OA vz.30. Je to dle knihy "Obrněný autmobil OA vz.30". Snad to některým badatelům pomůže.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#232410Verze : 0
    Avatar
    Zmenšená replika OA vz. 30 (13.331), Chráněná krajinná oblast Brdy, Bahna 2018, červen 2018. Vozidlo pochází ze sbírek Vojenského muzea na demarkační linii v Rokycanech.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#609550Verze : 1
    MOD
    Avatar

    Citace - Jiří Tintěra :


    zbytek se dostal do výzbroje německých jednotek - pravděpodobně policie.



    Všech 10 vozů, které převzalo na přelomu února a března 39 četnictvo zabrala v březnu 39 říšskoněmecká policie. Konkrétně všechny 4 obrněné automobily dislokované u Zemského četnického velitelství Brno byly dne 21. března 1939 zabaveny říšskoněmeckou policií.
    Datum zabavení zbývajících 6 vozů si z hlavy bohužel nepamatuji.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#213841Verze : 1
    Avatar

    Citace - Daniel Nemes :

    CS.


    Foto z neidentifikovaných i-stránek.



    Táto fotografia OA vz. 30 č. 13.384 je aj na stránke
    www.ondrejkovics-sandor.com


    s popisom Dragounský pluk 11, Jazdecký priezvedný oddiel, nachádza sa tam aj fotografia Škoda P-II Želva č. NIX-67, tiež z 11. Drag pluku ako aj LT-35 neznameho čísla, , tančík vz. 33 a ďalšie fotografie.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#288812Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dobrý den, zajímám se z modelářského hlediska o OA vz30. Při hledání podkladů jsem narazil tady u vás na fotku obrněné Tatry v německých rukou. Tato Tatra byla upravena na Funkwagen. Chtěl bych se zeptat jestli náhodou nemáte víc informací o téhle úpravě, jde mi nejvíc o umístění té antény a označení této Tatry, jestli se trámový kříž vyskytoval i na zadních dveřích jak je vidět na fotkách jiných Tater v Německých rukou.
    Předem vám moc děkuji za odpověď.


    www.ebay.de


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/10104#513713Verze : 1