PZL.37B Łoś

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 376 příspěvků vloženo, 1938 editováno a 275 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

PZL.37B Łoś

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    PZL.37B Łoś PZL.37B Łoś
    Originální název:
    Original Name:
    PZL.37B Łoś
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1938-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
    DD.MM.1939-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 2, Mielec /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1938-DD.09.1939
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    68:
    50 (1. výrobní série / 1st production batch)
    evidenční vojenská čísla / military serial numbers:
    72.100-72.149
    18 (2. výrobní série / 2nd production batch) 1)
    evidenční vojenská čísla / military serial numbers:
    72.170-72.??? 2)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.08.1938
    Osádka:
    Crew:
    4
    pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    4280 kg 9436 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    4935 kg 10880 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    9120 kg 20106 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    17,93 m 58ft 9,9in
    Délka:
    Length:
    12,92 m 42ft 4,66in
    Výška:
    Height:
    5,10 m 16ft 8,78in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    53,51 m2 575.98 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    160,0 kg/m2 32.77 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Bristol PZL Pegasus XXA nebo Bristol PZL Pegasus XXB nebo Bristol PZL Pegasus XIX o výkonu 619-676 kW Bristol PZL Pegasus XXA or Bristol PZL Pegasus XXB or Bristol PZL Pegasus XIX with power of 830-907 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    hlavní nádrž v trupu - 532 l
    2 nádrže v křídlech po 238 l
    2 odhazovací nádrže po 119 l
    Možnost přidání dvou nádrží po 369 l do bombové komory.
    main fuselage tank - 117 Imp gal
    wing tanks - 2x 52.3 gal
    drop tanks - 2x 26.2 gal
    2x 81.2 gal auxiliary tanks in the bomb bay
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    412 km/h v 2800 m 256 mph in 9186 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    360 km/h v ? m 223.7 mph in 0 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    3,67 m/s 722.4 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    21 min do 4500 m 21 min to 14764 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6000 m 19685 ft
    Dolet:
    Range:
    1500 km 932.1 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    2600 km 1615.6 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    3x PWU wz. 37 "Szczeniak" ráže 7,92 mm se zásobou 1632 nábojů.

    Bomby:
    2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW
    20 x 100 kg PuW nebo Ż-31
    20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW
    20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg)
    Three 7,92-mm PWU wz. 37 "Szczeniak" machine-guns, 1,632 rounds

    Bombs:
    2x 662 lb PuW + 18x 221 lb Ż-31 or PuW
    20x 221 lb PuW or Ż-31
    20x 110 lb T-32 or wz. 29 or PuW
    20x container for 240 T-34 incendiary bombs (total 2328 lb)
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    1) U druhé výrobní série byly zavedeny některé úpravy. Do zadní části trupu byly z obou stran dodány okénka nad spodním střeleckým stanovištěm, byla zjednodušena výfuková roura a byl zaměněn levý motor s pravým, čímž došlo k přemístění výfukové roury blíž k trupu a ke značnému snížení viditelnosti výfukových plamenů ze země při nočním letu.
    2) Vojenská evidenční čísla této výrobní série byla z důvodu utajení množství přidělována nepravidelně. Známá čísla této série:
    72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252
    1) Some changes were incorporated in the second production batch. Small windows were added on both sides of rear fuselage over bottom gun port, exhaust pipe was simplified and port engine was changed for starboard one which relocated the exhaust closer to the fuselage and thus lowered the visibility of exhaust flame from the ground during night flying.
    2) For reasons of secrecy, military serial numbers of this production batch were allotted randomly. Known serial numbers of this batch are:
    72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252
    Zdroje:
    Sources:
    Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989
    Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990
    Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006
    Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1031#375568Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Łoś byl vyprojektován týmem v čele s Jerzym Dbrowským v roce 1934. P.37 byl ve své době špičkový bombardovací letoun a ve světě vyvolal mimořádný zájem, avšak šéfové armády ho nechtěli.Přesto se bombardovací brigádě podařilo vytvořit 4 perutě, 211.,212.,216.,a217., každou s devíti letadly, a zajistit kompletní výcvik. Tyto perutě byly schopny během několika dnů zasáhnout efektivně do bojů. Nakonec bylo u útvarů 100 Łośů. 12 jich bylo zničeno a asi čtyřicítce se podařilo uletět do Rumunska. Rumuni je použili proti SSSR.


    Gunston,Bill-Bojová letadla druhé světové války,Václav Svojtka a Co., 1998 ISBN 80-7237-203-3
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1031#205113Verze : 0
    Avatar
    .


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1031#388885Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1031#388889Verze : 0
    MOD
    Avatar

    PZL P.37 Łoś B
    Vojenské evidenční číslo Datum výroby Vojenský útvar Útvarové označení Poznámka
    1. výrobní série .
    72.100 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "J" Do 09.09.1939 2x nouzové přistání - 09.09.1939 vyřazen z akcí.
    72.101 DD.MM.1938 Bombardovací letka 221/16. bombardovací. letka ? K 16. letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
    72.102 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "K" 03.09.1939 nouzové přistání s poškozeným motorem. 05.09.1939 návrat k letce. 15.09.1939 omylem sestřelen u obce Perespa polskou PVO.
    72.103 DD.MM.1938 ? ? ?
    72.104 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217 ? 05.06.1939 zničen při nehodě.
    72.105 DD.MM.1938 ? ? ?
    72.106 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "L" 03.09.1939 nouzové přistání na letišti Okęcie s poškozenými klapkami. 12.09.1939 - poškozen při startu z polního letiště. Evakuován do Rumunska.
    72.107 DD.MM.1938 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
    72.108 DD.MM.1938 ? ? 04.1939 - provozní zkoušky v letce sériových strojů u Samostatné pokusné peruti.
    72.109 DD.MM.1938 ? ? ?
    72.110 DD.MM.1938 ? ? ?
    72.111 DD.MM.1938 Bombardovací letka 212/12. bombardovací letka ? 04.04.1939 sestřelen nad obcí Wyzgiełzów Uffz. Hansem Katzmannem od 1./ZG 2.
    72.112 DD.MM.1939 ? ? V záloze, pravděpodobně evakuován do Rumunska (dle Morgały).
    72.113 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.114 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "M" 15.06.1939 porucha motoru za letu a nouzové přistání. 07.09.1939 z důvodu poruchy klapek zničen při nouzovém přistání na letišti Popielewo.
    72.115 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "N" 05.09.1939 zničen při nehodě na letišti Stara Wieś.
    72.116 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "C" ?
    72.117 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "D" 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.118 DD.MM.1939 Řadová letka 11/Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /17. bombardovací letka bílá "5" 06.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska. Na snímcích přejímky v Rumunsku označen symbolem Řadové letky 11, která byla v březnu 1939 rozpuštěna.
    72.119 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /17. bombardovací letka ? 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.120 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /17. bombardovací letka ? 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.121 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.122 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.123 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.124 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevu jako válečná trofej
    72.125 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? bílá "10" DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevu jako válečná trofej.
    72.126 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.127 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.128 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.129 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.130 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.131 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.132 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.133 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.134 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.135 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "O" 04.09.1939 nouzové přistání u obce Wołynka pro závadu motorů - k letce se už nevrátil.
    72.136 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
    72.137 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? Na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.138 DD.MM.1939 ? ? DD.09.1939 ve zcela zničeném stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody.
    72.139 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.140 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.141 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.142 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "E" 25.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.143 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.144 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.145 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.146 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.147 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.148 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.149 DD.MM.1939 ? ? DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě.
    72.160 ? ? ? ? DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů.
    2. výrobní série .
    72.170 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
    72.171 ? ? ? ?
    72.172 ? ? ? ?
    72.173 ? ? ? ?
    72.174 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "P" 16.09.1939 zničen při přistání na letišti Buczacz. 17.09.1939 před evakuací spálen.
    72.175 DD.MM.1939 Bombardovací letka 221 bílá "3" Podkřídelní identifikační znak 803-N. DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě. 19.06.1939 zničen při nehodě u obce Zegrze.
    72.176 DD.MM.1939 Bombardovací letka 212/12. bombardovací letka ? DD.09.1939 převezen do PZL ve Varšavě k opravě bojových poškození. DD.09.1939 ukořistěn Němci.
    72.177 ? ? ? DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru.
    72.178 ? ? ? ?
    72.179 ? ? ? ?
    72.180 ? ? ? ?
    72.181 ? ? ? DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru. DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely.
    72.182 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "R" 04.09.1939 sestřelen PVO německé 1. tankové divize u obce Kodrąb.
    72.183 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "F" 22.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 14.09.1939 nouzové přistání u obce Mukoszyna pro nedostatek paliva. Stroj opuštěn a ponechán na místě.
    72.184 ? ? ? ?
    72.185 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "G" 28.07.1939 provedl nácvik bombardování železniční stanice a letiště spojený se vzdušným bojem.
    72.186 ? ? ? ?
    72.187 ? ? ? ?
    72.188 ? ? ? ?
    72.189 ? ? ? ?
    72.190 ? ? ? ?
    72.191 ? ? ? ?
    72.192 ? ? ? ?
    72.193 DD.07.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "H" První PZL.37B smontovaný v továrně PZL WP 2 v Mielci. Zalétán a odebrán 04.-05.07.1939. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.194 ? ? ? ?
    72.195 ? ? ? ?
    72.196 ? ? ? ?
    72.197 ? ? ? ?
    72.198 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.199 ? ? ? ?
    72.200 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Lucku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.205 ? ? ? ?
    72.210 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217/17. bombardovací letka bílá "S" 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.215 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? DD.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.217? DD.MM.1939 ? ? DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození trupu a křídel. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů.
    72.220 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť ? ? ?
    72.225 DD.MM.1939 Řadová letka 12/Bombardovací peruť 220/XX. bombardovací peruť /17. bombardovací letka bílá "3" DD.09.1939 zničen na letecké základně Małaszewicze. Vrak stroje hrál roli v německém propagandistickém filmu "Kampfgeschwader Lützow". Označen symbolem Řadové letky 12, která byla v březnu 1939 rozpuštěna.
    72.230 ? ? ? ?
    72.235 ? ? ? ?
    72.240 DD.MM.1939 Továrna PZL/XX. bombardovací peruť (?) ? 05.09.1939 evakuace z varšavského letiště Okęcie do Lvova. DD.09.1939 převzat XX bombardovací perutí (?). 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.245 DD.MM.1939 ? ? ?
    72.250 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216/16. bombardovací letka bílá "I" 14.06.1939 cvičné bombardování cementovými bombami. 08.08.1939 provedl nácvik bombardování mostů. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.251 DD.MM.1939 ? ? 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.252 DD.MM.1939 ? ? 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
    72.253 ? ? ? ?


    Zdroje: Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
    Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
    Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, Gdańsk 2006
    Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1031#395947Verze : 0
    MOD