Polikarpov I-153

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 366 příspěvků vloženo, 1660 editováno a 278 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Polikarpov I-153

Polikarpov I-153 / Поликарпов И-153

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Polikarpov I-153 Polikarpov I-153
    Originální název:
    Original Name:
    Поликарпов И-153 Чайка
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1939-DD.MM.1941 série
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    3437
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.08.1938
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1348 kg 2972 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1765 kg 3891 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    1859 kg 4098 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 / 7,500 m 32ft 9,7in / 24ft 7,3in
    Délka:
    Length:
    6,275 m 20ft 7in
    Výška:
    Height:
    3,425 m 11ft 2,84in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22,14 m2 238.31 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    79,72 kg/m2 16.33 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Švecov M-62 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec přeplňovaný dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 735 kW/1000 k a 625 kW/850 k v h= 4 200 m.
    Vrtule dvoulistá VIŠ AV-1 stavitelná o průměru 2 800 mm.
    Shvetsov M-62 nine-cylinder air-cooled two-speed supercharger radial engine, rated at 986 hp for take-off and 838 hp at 13,780 ft,
    driving a two blade VISh AV-1 variable-pitch propeller of diam. 9ft 2,25in.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    316 l a 200 l ve čtyřech přídavných nádržích pod křídly 83.5 US gallons / 69.5 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    444 km/h v 4600 m 275.9 mph in 15092 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    370 km/h v 2000 m 229.9 mph in 6562 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    15,1 m/s 2972.4 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    5,5 min do 5000 m 5,5 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10700 m 35105 ft
    Dolet:
    Range:
    480 km 298.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    900 km 560 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    4x pevný ŠKAS kulomet ráže 7,62 mm s celkovou zásobou 2 600 nábojů
    Pumový náklad: 6x RS-82, nebo pumy do 200 kg.
    Four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns, 2,600 rounds of ammunition total.
    Bomb load: six or eight RS-82 od bobms of weighting 441 lb.
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    Sovětští piloti používali při bojích s Japonci u Chalkin Golu a Nomonhanu zajímavý trik, přiblížili se s Čajkami s vysunutými podvozky, I-153 potom vypadaly jako starší a méně výkonné I-15 nebo I-152, po přiblížení byl podvozek zatažen a zahájen útok. The I-153 first saw combat in 1939 during the Soviet-Japanese Battle of Khalkin Gol in Mongolia. The Japanese Army Air Forces' Type 97 Fighter Nakajima Ki-27 Nate proved a formidable opponent for the I-15bis and I-16, but was more evenly matched with the I-153, which retained agility inherent to biplanes while featuring improved performance.
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London: Macdonald & Co., (Publishers) Ltd., Seventh impression 1973m, First edition 1961, ISBN 0-356-01447-9.
    L+K 12/1972, Monografie Polikarpov I-153, Václav Němeček
    www.xs4all.nl
    http://www.airpages.ru/ru/i15_3.shtml
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/i153.html
    http://combatavia.info/index1i153.html
    www.airwar.ru











    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1339#250862Verze : 1
    MOD
    Avatar
    .

    I-153 s taktickým číslem 12 patřila neznámé jednotce a 25. června 1941, v první den Pokračovací války, byla přinucena k přistání poblíž obce Kerimäki. Letoun byl Finy ukořistěn, opraven, dostal kód VH-19 a létal až do února 1945. Stroj nese standardní zbarvení počátečního období války, tedy nátěr světlou šedou barvou na všech plochách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1339#606194Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    V průběhu Zimní války ukořistili Finové celkem osm strojů typu I-153. Tento byl prvním z nich. Letoun je zobrazen v podobě, v jaké byl 18. 4. 1940 zařazen ke LeLv 14. Letoun nesl kód VH-101, jenž se v červnu toho roku změnil na VH-11 a v roce 1942 byla u všech strojů písmena VH změněna na IT. Letoun během své služby ve finském letectvu dvakrát havaroval. Nejprve 27. 3. 1942 havaroval na ledě u Haapasaari ve sněhové bouři. Pilot vänrikki (poručík) K. Salminen byl zraněn. Vyřazen byl s celkovým náletem 274,20 hodiny po druhé havárii 24. 2. 1945 na letišti Tampere, když mu vysadil motor. Havárie se obešla bez zranění. Stroj nese na horních a bočních plochách olivovou zelenou, spodní plochy jsou světle šedé. Letoun byl vybaven lyžovým podvozkem.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1339#606199Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ve finském letectvu létal do léta 1945.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1339#68382Verze : 0