PT-91M Pendekar

     
Název:
Name:
PT-91M Pendekar PT-91M Pendekar
Originální název:
Original Name:
PT-91M Pendekar
Kategorie:
Category:
hlavní bojový tank main battle tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.2007-DD.MM.2009 Zaklad Produkcji Specjalnej Bumar-Labedy Sp. z o.o., Gliwice
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2007-DD.MM.2009
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
48 (+ 2 prototypy / prototypes)

dodávky / deliveries:
- 2007: 9
- 2008: 21
- 2009: 18
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.2004
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
48500 kg 106924 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
10100 mm 33 ft 1 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
7030 mm 23 ft ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
3590 mm 11 ft 9 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
24051) mm 7 ft 10 ⅝ in1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
410 mm 1 ft 4 ⅛ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
vychází z typu PT-91, přidáno dynamické pancéřování Erawa-2 based on the type used at PT-91, Erawa-2 reactive armour added
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
S-1000R
- čtyřtaktní, vznětový, kapalinou chlazený
- počet válců: 12
S-1000R
- four-stroke, diesel, water cooled
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
736 kW při ? ot/min 987 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ESM 350M
- automatická
- počet stupňů: 8+3
ESM 350M
- automatic
- number of gears: 8+3
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
65 km/h 40 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
45 km/h 28 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
3602) km 2242) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,8 m 110 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,85 m 33 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,23) m 47 in3)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón 2A46MS
- ráže: 125 mm
2A46MS gun
- calibre: 125 mm
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet FN MAG
- ráže: 7,62 mm


protiletadlový kulomet M2HB-QCB
- ráže: 12,7 mm
FN MAG coaxial machine gun
- calibre: 7.62 mm


M2HB-QCB anti-aircraft machine gun
- calibre: 12.7 mm
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) po strop věže 2180 mm
2) jízdní dosah bez bližšího upřesnění, s přídavnými nádržemi 490 km
3) bez přípravy
1) to turret roof
2) range without concrete specification, with auxiliary fuel barrels 305 mi
3) without preparation
Zdroje:
Sources:
PT-91M, Polish Defence Industry, 2/2008 (autor neuveden)

PT-91M Pendekar - Prototyp PT-91M během zkoušek v Malajsii v roce 2005. Tank měl během testů přidělenu poznávací značku ZB 2700, která je však na této fotografii vyretušována (archiv)

Prototyp PT-91M během zkoušek v Malajsii v roce 2005. Tank měl během testů přidělenu poznávací značku ZB 2700, která je však na této fotografii vyretušována (archiv)
URL : https://www.valka.cz/PT-91M-Pendekar-t40525#282753 Verze : 0
PT-91M Pendekar


Exportní verze středního tanku PT-91A1 pro Malajsii.


11. dubna 2003 uzavřela Malajsie kontrakt za zhruba 370 milionů USD, jehož součástí byla dodávka 48 středních tanků PT-91M, 3 ženijních tanků MID-M, 6 vyprošťovacích tanků WZT-4, 5 mostních tanků PMC a dalšího vybavení. Část z kontraktu byla uhrazena dodávkou 300 000 tun malajského palmového oleje v ceně kolem 111 milionů USD. V rámci offsetů muselo Polsko zajistit transfer části technologií a od Malajsie nakoupit zboží za cca 70 milionu USD.


PT-91M byl malajskou armádou vybrán na základě srovnávacíh testů s ruským tankem T-90 a ukrajinským T-84. Během zkoušek však oba konkurenti utrpěli takové poruchy, že byli prakticky imobilizováni. To byl patrně jeden z rozhodujících činitelů, protože PT-91M se svou cenou činící údajně zhruba 4,5 milionu USD byl přibližně dvakrát dražší než T-90 i T-84.


V srpnu 2005 byl do Malajsie dovezen první prototyp PT-91M. Týden po dodání na palubě letounu An-124 se tento exemplář 31. srpna zúčastnil vojenské přehlídky v ulicích metropole Kuala Lumpur. Mezi zářím a prosincem 2005 se pak zapojil do náročných vojskových zkoušek. Zatímco při zkouškách v Polsku fungovalo vše bez problémů, s tvrdým náporem v Malajsii měly problémy nejen motor, ale i klimatizace tanku. Malajská vláda dala výrobci rok na odstranění problémů. Na základě zkoušek byly zapracovány úpravy do 1. série, jejíž montáž právě probíhala v závodě společnosti ZM Bumar Łabędy. Upravený prototyp PT-91M během 60 denních testů v roce 2007 najel na 3 850 kilometrů (toto množství by podle výrobce mělo odpovídat asi 13 letům provozu) a z kanónu vystřílel 250 ran. Ve stejné době byly v Polsku zahájeny přeškolovací kurzy pro personál malajské armády. Celkem 128 vojáků prodělalo školení v délce od tří týdnů do šesti měsíců (podle druhu odbornosti).
Dodávky PT-91M k uživateli byly zahájeny v létě 2007. Poslední z objednaných vozidel mělo původně dorazit do konce roku 2008. Na sklonku tohoto roku však mělo být předáno jen 30 kusů, zbylé pak měly do Malajsie dorazit do března 2009. Tanky byly zařazeny do výzbroje 11. tankového pluku (Rejimen-11 Kor Armor DiRaja) ze sestavy 4. mechanizované brigády s posádkou ve městě Gemas ve svazovém státě Negeri Sembilan ležícím na Malajském poloostrově.


Hlavní rozdíl PT-91M oproti jeho předchůdcům z řady PT-91 představuje použití systému řízení palby Savan 15 francouzské společnosti Sagem místo původního Drawa-T. Od Sagemu dále pochází panoramatický zaměřovač velitele VIGY 15 a navigační systém SIGMA 30. Tank je vybaven výstražným systémem laserového ozáření SSP-1 Obra-3. Reaktivní pancéřování je typu Erawa-2. Zadýmovací granátomety 902A ráže 81 mm dodal ZM DEZAMET.


Výzbroj je tvořena slovenským kanonem 2A46MS s novým elektronickým stabilizačním systémem od EADS, spřaženým kulometem FN MAG a protiletadlovým kulometem M2HB-QCB.


Tanky jsou vybaveny pásy s gumovými patkami Typu 570P, jejichž výrobcem je německá společnost Diehl Remscheid. Na základě smlouvy byly gumové patky vyráběny v malajské licenci.


Nové je taktéž spojovací vybavení, které je tvořeno radiostanicemi PR4G a interkomem SOTAS, obojí od francouzského Thalesu.


Pohonnou jednotku tvoří vznětový motor S-1000R o výkonu 1000 koní vyráběný v Polsku firmou PZL-Wola S.A. Převodovka je typu ESM 350M (disponuje 8 stupni pro jízdu vpřed a 3 pro jízdu vzad), jejímž výrobcem je SESM (dceřinná společnost německého Renku).
PT-91M Pendekar - Prototyp PT-91M zachycený při přehlídce 31.8. 2005 (Militaryphotos.net)

Prototyp PT-91M zachycený při přehlídce 31.8. 2005 (Militaryphotos.net)
URL : https://www.valka.cz/PT-91M-Pendekar-t40525#155557 Verze : 0
PT-91M (VPZ ZC 374) z výzbroje 11. tankového pluku, leden 2010.
PT-91M Pendekar - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/PT-91M-Pendekar-t40525#355500 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více