Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 243 příspěvků vloženo, 1039 editováno a 281 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Fokker D.XVII

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker D.XVII Fokker D.XVII
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker D.XVII
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1931-DD.MM.193R NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1931-DD.MM.193R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    11
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    27.11.1931
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1150 kg 2535 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    1520 kg 3351 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,60 m 31ft 5,94in
    Délka:
    Length:
    7,20 m 23ft 7,45in
    Výška:
    Height:
    3,00 m 9ft 10,11in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    20 m2 215.28 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Rolls-Royce Kestrel II.S o výkonu 423 kW Rolls-Royce Kestrel II.S, power 580 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    356 km/h v 4000 m 221.2 mph in 13123 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    300 km/h v ? m 186.4 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9200 m 30184 ft
    Dolet:
    Range:
    600 km 372.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x kulomet N-Browning ráže 7,92 mm 2x 7.92 mm FN-Browning machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    Čtyři D XVI s motory Gnome-Rhône Jupiter dodány Maďarsku. -
    Zdroje:
    Sources:
    Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
    Němeček, Václav. Fokker D-XVII, L+K 1980/20.
    www.dutch-aviation.nl
    www.aviastar.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52817#197937Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Historie: Letoun byl původně vyvíjen pro letectvo Holandské východní Indie a byl vyvrcholením Fokkerových stíhacích dvouplošníků. Jednalo se o letoun smíšené konstrukce, s pevným podvozkem, dvoulistou vrtulí a otevřenou kabinou. Kolonie si ovšem vybrala Curtiss P-6 a pomocnou ruku typu tak podalo domácí vojenské letectvo (Luchtvaartafdeling - LVA), které objednalo deset kusů. Letouny byly dodány v letech 1933 - 34 a dostaly trupová čísla 201-210. Letoun číslo 209 byl poháněn motorem Lorraine Pétrel, č. 210 dostal motor Hispano Suiza 12Ybrs. Tento letoun ustanovil 18. ledna 1935 národní rekord, když vystoupal do výšky 10180 m.
    Když 10.5. 1940 došlo k německému útoku, mělo LVA ve stavu ještě sedm D.XVII, které byly zařazeny u letecké školy na letišti Texel. Zde byly používány k ochraně základny a 11. května byly letouny poskytnuty jako stíhací ochrana pro průzkumné Fokkery C.V a C.X. Později toho dne byly zbylé letouny převeleny na letiště Buiksloot, piloti bohužel let vedli přes základnu holandského námořnictva Den Helder, kde na ně spustilo palbu protiletadlové dělostřelectvo. Dva letouny byly zasaženy, stroj č. 202 rozbil jeho pilot při pokusu o přistání, letoun č.203 doletěl na letiětě De Kooy a podařilo se ho opravit. Bohužel již následující den byl společně s Fokkerem č. 207 rozbit při pokusu o přistání na letišti Ruigenhoek.
    Večer téhož dne se pak zbylé tři stíhačky zúčastnily dalšího doprovodu letounů C.V a C.X, během útoku na německou kolonu byly letouny č. 209 a 210 těžce poškozeny nepřátelským flakem a musely být odepsány.
    Zbylý letoun č. 205 se vrátil na letiště Buiksloot, kde byl po Nizozemské kapitulaci zničen.

    Prameny:
    http://surfcity.kund.dalnet.se/fokker.htm
    L+K 1981


    http://surfcity.kund.dalnet.se/fokker.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52817#197942Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokd17.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52817#498112Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/fww1/fokd17.html


    Prototyp s motorem Conqueror.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/52817#498113Verze : 0
    MOD