Fokker F.11-A Flying Yacht

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Fokker F.11-A Flying Yacht

General Aviation C-16

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Fokker F.11-A Flying Yacht Fokker F.11-A Flying Yacht
    Originální název:
    Original Name:
    Fokker F.11-A Flying Yacht
    Kategorie:
    Category:
    dopravní letoun passenger aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1929-DD.MM.193R Fokker Aircraft Corp. of America, Hasbrouck Heights, New Jersey
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1929-DD.MM.193R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~7
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    2 + 6
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    obojživelné amphibious
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2041 kg 4500 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    2880 kg 6350 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    17.98 m 59ft
    Délka:
    Length:
    13.72 m 45ft
    Výška:
    Height:
    3.96 m 13ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    ? m2 ? ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Wright R-1750D Cyclone o výkonu 391 kW nebo
    Pratt & Whitney R-1860-1 Hornet o výkonu 429 kW
    třílistá na zemi stavitelná vrtule
    Wright R-1750D Cyclone, power 525 hp, or
    Pratt & Whitney R-1860-1 Hornet of 575 hp
    three-bladed ground-adjustable metal propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    201.2 1) km/h v ? m 1251) mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    177 km/h v ? m 110 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    3353 m 11000 ft
    Dolet:
    Range:
    643.7 km 400 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) s 391kW motorem Cyclone 180,2 km/h 1) 112 mph with 525 hp Cyclone
    Zdroje:
    Sources:
    Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
    Johnson, E. R. American Military Transport Aircraft Since 1925. McFarland & Company, Inc., Jefferson 2013. ISBN 978-0-7864-6269-8.
    Johnson, E. R. American Flying Boats and Amphibious Aircraft: An Illustrated History. McFarland, 2009. ISBN 0786439742.
    www.nationalmuseum.af.mil
    www.dutch-aviation.nl
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206070#584667Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Amfibie F.11-A vznikla v roce 1928, původně jako létající člun B.IV. Jejím autorem byl Alfred A. Gassner, který pro Fokkera v Teterboro pracoval v letech 1928-1931. Šlo o hornoplošník s Fokkerovým typickým dřevěným křídlem a celokovovým trupem potaženým duralovým plechem, prostorem pro šest pasažérů a motorem Pratt & Whitney Hornet umístěným v gondole nad křídlem v tlačném uspořádání. Počítalo se i s motorem Bristol Jupiter. Nějakou dobu měl ploché pomocné plováky zatahovatelné do profilu křídla, později nahrazené klasickými pevnými na vzpěrách pod křídlem. Byl postaven pouze jeden B.IV (není mi známo zda byl postaven v USA či v Nizozemí), a brzy byl upraven na amfibii s motorem Wright Cyclone a přejmenován na B.IVa. V USA byl inzerován jako F.11 Flying Yacht, resp. F.11-A Flying Yacht jako amfibie. V této podobě byl vystaven v Chicagu po boku F.10 a Super Universalu.


    Sériová výroba F.11-A se nakonec rozeběhla v Hasbrouck Heights v roce 1929. Protože místní pobočka neměla dostatek zkušeností s celokovovou konstrukcí trupu, včetně potahu plechem a utěsnění, ty byly vyráběny v mateřské firmě v Amsterodamu. Křídla - na rozdíl od předchozích typů, pro které se většinou vozily z Nizozemí - byla vyrobena v USA, i když klasickou Fokkerovou metodou, byla dřevěná s potahem překližkou a tvarem a rozměry odpovídala křídlu pro F.14. Pouze ocasní plochy byly potaženy plátnem. První F.11-A měl zajímavě řešený podvozek. Stabillitu při pohybu na hladině zařizovaly sponsony na boku trupu, které ve spodní poloze sloužily jako podvozkové nohy, podpírané vzpěrami s tlumičem a ukotvenými do předního nosníku křídla. V horní, vodorovné, poloze sponsonů se pak díky promyšlené soustavě kloubů podvozková kola zasunovala do otvorů v konci sponsonu, kvůli zlepšení aerodynamiky. Celý mechanismus byl pravděpodobně příliš složitý, takže ostatní stroje měly zjednodušený podvozek s klasickými pomocnými plováky a podvozkovými nohami při pohybu na vodě zvedanými nad úroveň hladiny.


    V této době byl F.11-A jediným dostupným civilním obojživelným letounem, s výjimkou podstatně větších Sikorsky S.38. První z nich, s registrací NX148H, vzlétl poprvé s motorem Cyclone v tlačném uspořádání, a další dva nebo tři byly postaveny ve stejné podobě. Další, NC843W, měl motor Hornet o stejném výkonu. Poslední dva, pojmenované F.11-AHB (NC127M a NC339N, možná jeden další), dostaly výkonnější verze motoru Hornet. NX148H měl prý později dostat dva motory Hornet v tlačném uspořádání a ještě později jeden v tažném. Jeden F-11-AHB byl používán Anthony Fokkerem pro osobní potřebu, jeho motor byl nahrazen dvěma Cyclony v tandemu a dokázal pobrat až deset pasažérů. Lišily se také ocasní plochy, některé stroje měly užší směrovku. Mezi další majitele patřili milionáři Harold Vanderbilt (dědic železničního impéria) a Garfield Wood (vynálezce a závodník), "největším" uživatelem tradičně byla společnost Western Air Express, která s nimi létala mezi Wilmingtonem a ostrovem Catalina. Tuto trasu i s letadly po reorganizaci WAE v Trans World Airlines v roce 1933 převzal chicagský výrobce žvýkaček William Wrigley, Jr., vlastnící většinu ostrova. Další F.11 létaly mezi San Franciscem a Oaklandem. Zájem o tyto malé amfibie ale zdaleka nebyl tak velký, jak se čekalo, a dokončeno bylo nakonec pouze přibližně sedm strojů, dalších dvacet trupů zůstalo v Amsterodamu nedokončených.


    US Army Air Corps v roce 1931 koupilo pro porovnávací testy F.11-A NC7887. Tento stroj, který v této době také měl 429kW motor Hornet, obdržel označení Y1C-16. Byl testován jako pozorovací a jako spojovací pro dopravu mezi přímořskými a ostrovními základnami jako náhrada či doplněk tehdy sloužících Sikorsky C.6. V roce 1932 byl přejmenován na C-16 a zůstal jedináčkem, letectvo nakonec koupilo podobné, ale dvoumotorové Douglasy C-21.


    Hegener, Henri. Fokker - The Man and his Aircraft. Harleyford Publications, Letchford 1961.
    Johnson, E. R. American Military Transport Aircraft Since 1925. McFarland & Company, Inc., Jefferson 2013. ISBN 978-0-7864-6269-8.
    Johnson, E. R. American Flying Boats and Amphibious Aircraft: An Illustrated History. McFarland, 2009. ISBN 0786439742.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206070#584671Verze : 3
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/flyboat/fokb4.html











    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206070#584668Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/flyboat/fokb4.html


    První F.11-A se sponsony sloužícími také jako podvozkové nohy.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/206070#584669Verze : 0
    MOD