Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 339 příspěvků vloženo, 1444 editováno a 294 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Avia BH-33E

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Avia BH-33E Avia BH-33E
    Originální název:
    Original Name:
    Avia BH-33E
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1929-DD.MM.19RR Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice /
    DD.01.1934-DD.03.1937 Ikarus A.D., Zemun /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1929-DD.03.1937
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    ~34 Avia
    22 Ikarus
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    28.05.1929
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    890 kg 1830 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1310 kg 2762 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8,90 m 29ft 2,38in
    Délka:
    Length:
    7,04 m 23ft 1,17in
    Výška:
    Height:
    2,74 m 8ft 11,87in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22,20 m2 238.96 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    59 kg/m2 11.55 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k nebo
    Walter Jupiter VII o výkonu 353 kW/480 k, nebo
    Gnome-Rhône Jupiter 9Ad o výkonu 353 kW/480 k (jugoslávské)
    Vrtule dřevěná dvoulistá
    Walter Jupiter VI, power 445 hp, or
    Walter Jupiter VII, power 476 hp, or
    Gnome-Rhône Jupiter 9Ad, power 476 hp (yugoslavian)
    Propeller wooden two-blade
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    265 l 58.3 Imp gal / 70 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    294 km/h v ? m 167.8 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    250 km/h v ? m 147.9 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11 m/s 2066.9 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    8,5 min do 5000 m 8,67 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9500 m 26247 ft
    Dolet:
    Range:
    450 km 279.6 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 7,92mm kulomet vz. 28 nebo 7,69mm kulomet Darne 2x 7,92 mm vz. 28 or 7,69 mm Darne machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:












    Poznámka:
    Note:
    Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn


    Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3.
    Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11.
    Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
    Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#27086Verze : 0
    Avatar
    Nakoľko si Avia už v roku 1929 uvedomila, že celodrevenou koncepciou BH-33 jej trochu ušiel vlak, rozhodla sa lietadlo zmodernizovať. Trup dostal priehradkovú konštrukciu z oceľových trubiek. Motor bol jemnejšie zakapotovaný a lietadlo dostalo inak tvarovanú karosériu. Prototyp vzlietol 28. mája 1929 a hneď bol pt. Malkovským predstavený na parížskom aerosalóne. Vzbudil tam veľký ohlas a tak tri kúpil Sovietsky zväz a tri Juhoslávia. Juhoslávia naviac zakúpila licenčné práva na výrobu. Celkovo následne vyrobila vo firme Ikarus 42 lietadiel Avia BH-33E-SHS. Posledné sa nachádzali v aktívnej službe ešte v roku 1941 ako výcvikové a spojovacie stroje. Dnes to asi pôsobí ako totálny nezmysel, ale pri útoku Luftwaffe vzlietli dvaja Juhoslovanskí piloti proti Bf-109E. Táto bláznivá odvaha stála život poručíka Milenko Milivojevic a narednika Cvetkovic-Ciga. Prvého zostrelilo pilotné eso oberleutnant Joachim Müncheberg a druhého Leutnant Klaus Mietusch. Po obsadení Juhoslávie zostalo v Chorvátskej armáde ešte 7 lietadiel. To je používalo k boju s partizánmi. Z Juhoslávie si zakúpilo 4 kusy lietadiel aj Grécko, ktoré ich využilo na výcvikové účely. Československé letectvo zakúpilo pre závody Malej dohody dva stroje, pričom naše a juhoslovanské stroje v ňom obsadili 2.-4. miesto. Okrem toho boli vyrobené dva kusy na pokusné účely. Jeden s výškovým motorom Jupiterem VII (480 koní), ktorý sa označoval BH-33E-VII a jeden stroj s motorom BMW t.j. licenčný "Pratt & Whitney Hornet" značený ako BH-33H alebo aj B-133. Ministerstvo národnej obrany však presadzovalo zástavbu radového motoru Škoda L, čím neskôr vznikol typ BH-33L skôr známy pod armádnym značením Ba-33.

    Zdroje:
    www.studentenpilot.de
    http://www.vinar.cz/mitte/bh33e.htm
    surfcity.kund.dalnet.se
    1000aircraftphotos.com


    Juhoslovanská Avia BH-33E-SHS (c/n 1022)

    Československá Avia BH-33E
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#227446Verze : 0
    Avatar
    pro porovnání jeden boční pohled.


    http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#433227Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Avia BH-33E chorvatského letectva, Zrakoplovna skupina Cenić, letiště Zalužani, léto 1942. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#432788Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Avija Jupiter jak Chorvaté přezdívali letounům Avia BH-33E. Tento stroj byl jeden ze 13-14 strojů tohoto typu zařazených po rozbití Jugoslávie do výzbroje chorvatského letectva. Letoun užívala k protipartyzánským operacím Flieger Gruppe Cenić, chorvatská letecká jednotka podřízená od 28. května 1942 714. pěší divizi Wehrmachtu. Stroj létal v barvě khaki na horních a bočních plochách, spodní byly stříbrné. Výsostné znaky byly v souladu s předpisem umístěny shora pouze na pravém konci křídla, zespoda na obou polovinách křídla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#454880Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Licenční "Avija Jupiter" (Avia BH-33E) sériového čísla 1045 pocházela z první výrobní série strojů vyrobených licenčně v továrně Ikarus v Zemunu. Výroba této první pětikusové série (č. 1041-1045) probíhala v lednu až dubnu 1934. Celkem bylo u Ikaru vyrobeno 22 strojů, dalších 24 bylo zakoupeno u Avie. Koncem 30. let dostaly všechny zbylé letouny nová evidenční čísla 2001-2028. Obrázek zachycuje podobu letounu v roce 1937. Letoun je v barvě khaki, spodní plochy stříbrné.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/1153#454883Verze : 0
    MOD